Brie Saint Benoit - En mellanklass brie som håller det priset lovar

Som jag skrev i mitt förra inlägg hade jag en egen myskväll för att inviga mitt nya boende här i Kristianstad i Torsdags.
Och jag gästades då av 3 ostar varav Camembert Le Rustique som jag skrivit om tidigare och Cambozola Light som jag även den skrivit om tidigare.
Men ny på min slitna och fina träostbricka fanns idag en ny brie som jag inte testat förrut.

Brie Saint Benoit


Denna brie ligger i prisklass strax över de typiskt vanliga brieostarna som President, Höng osv. Snittpris cirka 110-120kg/kg det vill säga strax under priset av Brie Grand du Peré som hittils och fortfarande är min absolut favorit brie.
Denna osten hade jag faktiskt ganska höga förhoppningar för då jag egentligen testat den förrut då Falbygden använder sig utav denna brie när de skapar sin Tryffelbrie och Roquefort & Portvinsbrie som jag återkommer till vid ett senare tillfälle.
Vid första anblick och taffsning när jag lugnt och fint tog bort plastskyddet efter den nått rumstemp så var utsidan kletig och luktade fint av champion.
Men jag kom underfull med under kvällen att det är priset som avgör hur pass kletig och smakrik brien faktiskt är.
Denna var ganska kletig men inte alls så pass som jag vill ha den samt att skalet på undersidan? gick att "riva" bort vilket det oftast går med de lite billigare brieostarna, vilket jag finner tämligen trist.
Det är endast Brie Grand du Peré som har den underbart härliga kletigheten och bra skal som jag vill ha en brie men denna var absolut inte dålig. Den funkade alldeles utmärkt, bara det att man får lugna sig och äta den långsammare så utsidan hinner kleta till sig efter man skivat bort de yttersta på den.

Betyg: Betygsätts som brie då det finns så löjligt mycket varianter
Smak: 7/10
Konsistens: 7/10
Slutresultat: 6/10 franska missnöjda kossor då skalet sabbade upplevelsen en del
http://livetsfrestelser.blogg.se/2011/august/brie-grand-pere-en-annan-niva-av-brie.htmlBr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0