Cambozola 25% - En mer tillfredställande version av sin feta bror

Alla som har lite koll på ost vet vad en Cambozola ost är. En av de vanligaste ostarna på det svenska bordet om man vill lyxa till det en gnutta extra. Denna ost tillverkar i Bayern utanför München och den kombinerar Camembertens vitmögelyta med Gorgonzolans blåmögelflora, alltså det är en Vit/blåmögel ost.
Men denna är en lättare variant av sitt feta original som ligger på 42% fetthalt och jag har köpt denna ost bra många gånger faktiskt, var dock ett tag sen nu då de slutade ta hem den i affären för den verkade inte sälja så bra.



Jag testade faktiskt denna variant av Cambozola före sitt original (som jag kommer recensera senare) och jag älskade denna ost direkt även ifall jag inte hade något att jämnföra med då det inte behövs. Jag räknar den som en ost för sig.
Trots att den är "light" så innehåller den 25% fett vilket är en vanlig standard bland vitmögelostar så den är fortfarande väldigt krämig och smakrik. Kan måhända att den är lite grynig, beroende på i vilket mognadstadie osten befinner sig i.
Ska man ställa den mot sin feta bror gör den sig grymt bra, inte så gräddig i smaken som 42% men det gillar jag bara, ost ska inte smaka grädde.
Som en annan blå/vitmögel ost fungerar den ypperligt på Digestivekex, Pepparkakor men även fungerar den bra på Lätta Dinkelkex som jag tycker passar till alla ostar då de kexen inte smakar så mycket utan ger osten huvudrollen.


Ber om ursäkt för dålig bild men var inte så inne på att ta passande bloggfoton, då det var ett tag sedan.

Så vill ni hålla nere kalorierna även ifall ni skall njuta av underbara ostar är detta verkligen en rekommendation men jag skulle köpa den ändå just för att den håller sig inom en egen kategori. Fruktansvärt god ost som kostar cirka 200kr/kg.

Smak: 9
Konsistens: 7½(beroende på mognadstadie)
Resultat: 9/10 tyska bönder - just för att den är så jävla bra för att vara en "light"

På Falbygdens hemsida som var leverantör till denna står det 28% men går efter förpackningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0