Camembert Le Rustique - Ruskigt bra men ack så fånig

Jag invigde mitt nya boende i torsdagskväll med en trevlig myskväll med ost, bröd och kex med diverse tillbehör framför en bra film. Då jag inte satt mina tänder i en relativt vanlig camembert på evigheter så var det uppdraget under dagen att införskaffa en.
Överallt letade man och då man är i en ny stad så vet man inte exakt hur utbudet ligger till så kom jag på att en av mina favoriter säljs på Willys i Karlskrona så stack bort till Willys här för att se ifall de hade den och yippi! de hade den!

Camembert Le Rustique - Pastöriserad, i vacker träförpackning i 250g storlek till priset av 38kr är ett grymt bra pris för en riktigt fin kvalitéts camembert som aldrig gör en besviken, den går alltså att köpa innan den sätts ner i pris utan att plånboken ska springa och gömma sig bakom de vidriga budgetostarna.



Vackert prydd med Le Rustique märket på osten.


Denna ost har jag ätit åtskilliga gånger förrut så visste vad för äventyr jag hade framför mig och den fånighet den erbjuder.
Då jag gärna vill ha den vid ett annat tillfälle så tänkte jag dela den på mitten så man kan erbjuda sig en camembert vid ett senare tillfälle, dock är detta inte den bästa osten att dela på då den vill vara 1 och lite dum som jag var väntade jag med detta tills den var i rumstemp.
Den är relativt kompakt och fin kall som alla andra ostar men när den når rumstemp måste vara vara grymt försiktig.
Lyfter man den skulle man hur enkelt som helst kunna trycka ihop den då dess inre har transformerats till en fast sörja till ett flytande himmelrike, därav dess fånighet.
Skiva osten på mitten och knvien drar med sig en bra mängd av innehållet och man får skrapa bort det från kniven för att inte bli av med alla godsaker!
Ge den sedan 5min till och voila, detta är resultatet!


Man får vackert börja smeta av sörjan från träbordet och kleta av på kexen och krämigheten är helt sanslös.
Grym camembertsmak fyller munnen och krämigheten smeker tungan och gommen i harmoni samtidigt som det är en utmaning att inte spilla.
Denna ost skulle jag verkligen rekommendera till den som vill ha en riktigt bra upplevelse hur en Camembert ska vara och smaka som första test. Inte alls dyr och riktigt, RIKTIGT bra!
Vill man gå upp i ligan så skall man köra vidare på Opastöriserade Camemberts vilket jag testat, mer om det vid ett senare tillfälle.
Till Camembert är det lite svårt att kombinera rätt, den fungerar inte så himla bra på bröd utan gör sig faktiskt bäst som den är eller på kex.
En god fikonmarmelad eller bärmarmelad fungerar ypperligt, testade den med en Black Currant & Blueberry marmelad som jag införskaffat(mer om den vid ett senare tillfälle) och det tyckte jag passade bra.
Röda bär kanske inte är superkombon men man använder de marmeladerna man gillar bäst, allas smaklökar är olika.

Betyg: Baseras på mitt tycke av vad jag vill ha
Konsistens: 10/10!
Smak: 8/10
Resultat: 9/10 franska ostflickor då den är grymt prisvärd, rolig, god och doftar underbart! Kan inte annat än att rekommendera denna ost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0