Brie Grand Pére - En annan nivå av brie

När ostarna började tåga in i mitt liv var det nog brie jag smakade bland de första, men hade ingen aning om vilket märke eller tillverkare det var. Oftast på större tillställningar som kalas osv brukar det bjudas på brie och oftast är det en typiskt hel brietårta av märken Moulin som kostar cirka 70-90kr kg.
Visst den smakar brie och 90% av fallen misslyckas värden av kalaset att servera dessertosten rumstemp så den är kall och totalt smaklös + att det är en brie av ganska usel kvalité så jag avstår oftast från ost i dessa sammanhang.
Under mina ostkvällar under det senaste halvåret tog det ett bra tag innan jag faktiskt köpte mig en riktig brie då det var mest Camembert, vit/blåmögel och andra varianter av ostar som dominerade brickan.
Men så köpte jag denna Brie Grand Pére självklart från Falbyggden som leverantör och kostar cirka 125-140kr/kg vilket inte är alls mycket mer än de "sämre" brie-ostarna som finns i affären.



Denna brie är verkligen underbar! Oerhört krämig i texturen och mild och frisk briesmak. Även skalet är mjukt och krämigt istället som många andra brie-sorter som är hårda och förstör hela ost-upplevelsen.
Kommer nog aldrig att våga köpa en billigare sorts brie än denna då min upplevelse av ost-kvalité är så pass mycket högre än vad många andra människors är.
Kommer ta lång tid innan jag vågar köpa en Brie från Euroshopper, trots att den har fått relativt bra betyg i vad jag läst, misstänker att jag komma såga den totalt.
Så skall du bjuda över folk eller bara vill njuta lite extra en kväll så lägg några kroner extra för en brie med kvalité som denna och du kommer absolut inte att bli besviken.
Den kan ju inte direkt mäta sig i smaken från ex en Brie De Meaux som är Opastöriserad, men här betygsätter vi samma typer av ostar mot varandra och mot sigsjälva.
Betyg:
Smak: 7
Konsistens:
Overall: Utan tvekan en 8a av 10 betande kossor. Dess krämiga konsistens borde egentligen ge den högre men någon måtta får det vara!


https://www.handla24.se/ostersund/images/PRODUCT/medium/3228022080269.jpg
Följ min blogg med Bloglovin

Kommentarer
Postat av: Tommi

Va kul att hitta någon som skriver om samma brinnande intresse, allt ljuvligt gott i livet! Fortsätt uppdatera så fortsätter jag läsa =)

2011-08-10 @ 01:17:49
URL: http://www.allkrydda.com
Postat av: Erik

Tack! Uppdaterar så ofta man kan! mitt uppe i flytt så det kommer bli oftare snart!

2011-08-10 @ 12:10:16
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0