Camembert Du Bocage - Äkta, opastöriserad och vacker

Det är inte vid varje ostbricka man faktiskt görs sällskap av en riktig finost som faktiskt visar vart skåpet ska stå när det kommer till karaktär.
Camembert är en ost som flitigt kopieras runt om i världen men en riktig betäknas genom att den är gjord på äkta opastöriserad komjölk, den är naturligtvis rund och förvaras i en träask ifrån Normandie i Frankrike.
Nu har jag inte superkoll på vad som är "äkta" och vad som är 100% äkta när det kommer till AOC-märkta ostar(ursprungskyddade) då det är en ruggig Fransk djungel där ute. Men för mig känns detta äkta då denna ost har allt en riktig Camembert skall ha (Petit står för liten då det är en 150g och inte 250g).

Camembert Du Bocage är en fin liten ost på 150g i fin träask som jag faktiskt såg att hemköp i Karlskrona hade i sitt sortiment(tro det eller ej) och eftersom Karlskrona-bor inte äter ost lika flitigt som Kristianstad-borna visste jag att den skulle ligga kvar tills utegångsdatumet började nalkas.
Så jag bad min mor gå in och köpa denna åt mig när de sänkt priset på den eftersom jag flyttade några dagar innan.
Tack Morsan!



När man är oerhört sparsam i sinnet som jag och för tillfället endast har studielånet att leva på så blir det tyvärr så att man alltid (nästan alltid) måste köpa dessa ostar när de är prissänkta, annars hade min plånbok varit betydligt tunnare, kan säga att jag sparat uppåt ett 4-siffrigt belopp på att göra såhär.
Eftersom jag gör såhär blir det oftast att man får frysa in ostarna tills ostdagen är kommen och vissa håller sig bra men andra inte. Opastöriserade ostar har en tendens till att bli lite ledsna över att frysas in, så det är därför skalet ser lite torrt och ledsamt ut på denna.(Hade även samma problem när jag åt en Opastöriserad Camembert i våras).
Men ack så vacker den är i all sin prakt.





Jag rumstempererade osten såklart kanske lite mindre än behövligt men den tog sig under kvällens gång.
Just dessa opastöriserade har inte riktigt samma underbara och rinnande tendens som ex Camembert Le Rustique har men den djupa smaken är betydligt angenämare och den känns verkligen korrekt.
Den är lagom krämig och doftar underbart, dock inte så otroligt som vissa andra.
Likadant som en Fransk Brie skall denna ost ätas på vitt bröd som den är eller pimpa till den med en skvätt marmelad eller liknande och där avgör mest vad du själv tycker om, det finns inga regler om hur man får ost-pimpa.
Men jag gillar även att äta den på Lätta Dinkelkex som den är då kexet i sig knappt smakar något.
Detta är absolut ingen Camembert som "får" användas för att hitta på det svenska hysset (friterad camembert med hjortronsylt), men visst. Även det smakar underbart.
Då passar det bättre med en pastöriserad billigare variant, annars är det bara slöseri med pengar.

Betyg:
Konsistens: 6½ vill gärna ha min camembert snäppet kletigare.
Smak: 7 då den var ganska tam men känns äkta.
Overall: 7/10 träaskar från Normandie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0