Brie Coeur De Lion - Överaskande bra

Som de flesta förhoppningsvis vet var det lördag igår. Vilket för mig innebär lyx med det jag älskar mest.
Ett stycke ostbricka dukades upp frammåt kvällen och idag var 2 nya ostar som jag ej testat förr som låg där och stirra blint på mig.
Brie Couer De Lion syns överallt tycker jag, jag har sett den åtskilliga gånger i ostdisken bland de "icke så speciella" och mest bara tittat åt sidan.
Men här i Kristianstad gör de den som brie i bit i den fina delen av ostdisken och priset går där upp till cirka 120kr/kg vilket egentligen rankar den som en rätt fin vanlig pastöriserad Brie.
Ifall man skulle köpa en hel brietårta så ligger priset runt 70-80kr kanske så det är lite varierande.
Men jag hittade iaf den för halva priset och tog naturligtvis den direkt så brie kan man aldrig få för mycket utav.



Så hur var den då? Jag hade faktiskt läst en hel del gott om den innan så jag var ganska förväntansfull om hur den skulle vara.
Då jag glömde tiden lite så hann jag bara temperera den cirka 1-1½h innan jag skulle förtära i ostbrickan och då var den faktiskt inte riktigt redo då biten låg på cirka 270g så tar det lite längre tid.
Men jag hade lite över från brie sedan förra gången så drog igenom den innan jag högg in på denna.
Jag vet inte om det har med att man har fryst osten men även denna ost kunde man dra loss skalet på under/översidan vilket är lite trist, men tror det har att göra med frysen.
Men ack när den väl var rumstempererad var den faktiskt oerhört krämig och med en ganska lagom smak.
Den överaskade mig väldigt mycket och den rankas faktiskt på andraplats i min ranking av enkla pastöriserade Brie-ostar.
Man skar lätt igenom med kniven och kunde nästan bre osten på brödet, ruggigt fint!, åts tillsammans med Jordgubb-rabarber, Aprikos och Blueberry & Black currant marmelad(inte samtidigt) och fungerar väldigt bra! Självklart på ett vitt bröd, helst ett vanligt franskt lantbröd men fungerar minst lika bra med en typisk källarfranska som man skivar upp tunt. Ingen jävla skogaholmslimpa bara....
Den var väldigt bra för sitt pris men förstaplatsen tillhör fortfarande Brie Grand Du Peré utan tvekan.

Rankas denna osten som en man kan duka upp till fest utan att spendera det där lite extra, glöm inte bort att rumstemperera 2-3h innan utan plasten på.

Resultat:
Konsistens: var en 6a i början men steg uppåt en 7a efter cirka 3h i rumstemp
Smak: Lite angenämare och lättare så en 6a
Overall: 6½/10 förnäma brieflickor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0