Petit Brie Coeur De Lion - Chockerande bra.

Denna brie-ost har jag egentligen redan gjort ett inlägg om tidigare. Fast då var det en tårtbit ur ett stort hjul på cirka 3kg, denna gång behandlar jag deras Petit version på 500g för att se ifall det skulle vara någon skillnad.
Denna ost hade många affärer runt om i landet på extrapris på för någon vecka sedan och jag fick köpa en 500g ost för 30kr samt att datumet var kort vilket passade mig perfekt(de sålde ut dem för 15kr ett par dagar senare så fick svälja mina 15kr i förlust :(.


Som jag sa sist underskattade jag denna lågpris-brie och blev måttligt överaskad förra gången om hur bra den var så det var med stort nöje jag skulle få testa en som jag visste var mogen och klar.
Ostskorpan såg lite luddig och väldigt tjock ut när jag tittade på osten första gången, men jag la den i frysen då det skulle ta någon vecka innan jag skulle sätta tänderna i den, vilket jag tror att den bara mådde bra av för skorpan såg grymt bra ut när jag packade upp den i lördags.


Jag delade denna ost för det känns ganska meningslöst att duka upp en fullt mogen 500g brie till en själv och då får man även skåda hur pass mogen kärnan är på osten.


Som ni kan skåda är den fullt mogen ändå in i kärnan och är härligt krämig genom hela osten.
I mitt förra inlägg om denna gav jag den inget superbetyg och jag skulle faktiskt vilja ändra upp detta för jävla vad bra denna ost är för det pris den säljs för.
Jämnfört med Président är skorpan oerhört angenäm och ger en bra kontrast till den otroligt krämiga kärnan på osten, alltså denna brie är otroligt krämig och helt klart bredbar på brödet.
Smaken tycker jag inte alls är så otroligt mild och frånvarande som andra säger, smaken kommer faktiskt fram mycket bra och en tydlig arom av champion framträder utan tvekan.
Denna dominerar ut alla fabrikstillverkade brieostar med hästlängder då jag anser att ingen har ens nära en chans i krämighet, smakrikedom, arom och utseende.
Jag kommer att inhandla denna ost för varje tillfälle som ges när den är på extrapris eller kort-datum. Bara att plasta in i folie + plastpåse sen in i frysen så håller den hur bra som helst. Låt den bara tina i kylskåpet över natten eller cirka 1dag och ta självklart fram den 1-2h innan servering.

Betyg:
Konsistens: Från en 7a till en 8½ uppdaterar jag betyget till.
Smak: Från en 6½ till en 7½ utan tvekan, den är riktigt bra och trevlig.
Resultat: Från 6½ till 7½ förnäma fabrikstillverkade franska flickor.
Den är riiiktigt bra för att vara fabrikstillverkad, billig och pastöriserad, lite småkär är jag faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0