Camembert Höng - Så fel det bara kan bli och resultatet var värre

Camembert är en underbar ost som kommer från den franska staden med samma namn. Tyvärr blev denna ost inte AOC (skyddat ursprung) skyddad förrän ganska sent vilket har bidragit till att Camembert är en ost som plagieras flitigt runt om i världen(den pastöriserade varianten).
Jag älskar Camembert och har hittat en del grymma guldkorn när det kommer lite den pastöriserade varianten, blaa Le Rustique som ganska ofta går att hitta i vanliga mataffärer i i den lite sjystare ostsorteringshyllan.
Höng är en dansk ostleverantör som återfinns i hyllorna i hela Sverige och har satt ett ganska så högt pris på sina kreationer.
Denna osten hade de på extrapris på Maxi för 12kr istället för 25 av någon anledning så jag köpte på mig en för att testa och se om den kunde vara lite bra iaf.
För det första failar den stenhårt på att den är formad som en halvmåne, en camembert ska vara rund och ingen annan form och sen att det är danskarna som har hand om det....



Dock till en början verkade det relativt lovande, även ifall det var dryga veckan kvar tills osten nått sitt bäst-före var den redan mjuk och trevlig i kylskåpstemp.
Utseendemässigt finns inga ord att beskriva hur ful, meningslös och tråkig den ser ut att vara. Ser knappt ut som en dessertost, mer som en vitmålad halvmåne med sotfläckar.
Ett härligt och tydligt töcken att den är så fabrikstillverkad det bara möjligtvis går att bli.


Efter sina 1-2½h i rumstemperatur doftade osten faktiskt fortfarande nästan helt obefintligt men ack så mjuk den var. Mina förhoppningar var nu exakt där de hade varit från början, mycket låga.


När man först skar med kniven var det som man antog, den gick igenom hur lätt som helst och osten betedde sig nästan lika underbart som Le Rustiquen och började rinna ut över brickan.
Vid första tuggan av osten var den såklart härligt krämig och till en början kom en lite överaskande smak och jag tänkte, ojdå, den smakar ju fak.... sen brast allt.
En flodvåg av bitter och vidrig smak uppstod när osten närmade sig sväljdelen. Totalt fruktansvärd smak, men den varken luktade eller smakade ammoinak vilket dåliga ostar gör.
Jag var så ställd av hur vidrig osten var att jag kunde inte avgöra om den skulle smaka så vedervärdigt eller om den var kass, jag försökte med ett stort lass fikonmarmelad blocka den ruggiga smaken men inget klarade av att penetrera denna fästning av ruttenhet, fy fan. Det tog inte många bittra sekunder innan jag rest mig, tagit ut ostbrickan till köket och skrapat bort äckelosten från brickan och ner i komposten.
Aldrig mer, köp inte!

Betyg:
Konsistens: 8/10 mycket trevlig och Camembertaktig rinnande konsistens
Smak: 1/10 det fanns ju något i början av tuggan.
Resultat: 1/10 kommer aldrig att köpa igen och rekommenderar ingen att använda, möjligtvis om man använder den att fritera om nu den sura och vidriga smaken skulle försvinna genom detta moment.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tack för detta fina blogginlägget, jag satte tänderna i denna ost, och visst smakade den vidrigt, Eftersom jag inte är någon egentlig ostkännare så tänkte jag att Camembert skall jag aldrig köpa igen.



Fint att det bara var Arla som gjort skräp, jag provar en annan leverantör nästa gång.



//Daniel

2011-11-09 @ 19:03:50
Postat av: Erik

Skönt att det inte var fel på mina smaklökar iaf :) Äckligaste osten jag ätit och förstår inte hur de kan sälja den.

Testa Presidents 125g istället om du inte vill köpa en större variant(äkta variant), den minns jag var mycket angenäm och trevlig!

2011-11-09 @ 22:31:53
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0