Kvällsbuffé på Restaurang Utkiken i Karlskrona - En snäppet magisk upplevelse

Detta blir mitt andra inlägg om Restaurang Utkiken i Karlskrona som jag prisar så oerhört, men denna gång är det som rubriken lyder om deras kvällsbuffé som jag åt tillsammans med min mor och hennes gubbe en vacker dag i påskas.
Jag beskrev ganska utförligt i mitt förra inlägg om restaurangen hur den ser ut osv, så det kan ni läsa om där.
Men lite snabbt så baseras deras utbud av mat genom någon form av bufféform.
Deras kvällsbuffé är ganska genial enligt mitt tycke fast det kan bli lite svårt då det finns så mycket tillbehör till endast 1 köttbit.
Det fungerar som så att man får menyn vilket består av ett urval kött/fisk/fågel rätter som sedan akompanjeras utav Buffén.
Som många andra gånger eller (alltid) när jag ska äta lumch, brunch, buffé eller middag på restaurang ser jag alltid till att köra ett hårt pass på gymmet innan så hungern verkligen sticker en i magen och man kan få ner desto mer.
Så jag körde självklart på vad jag antog var deras största köttbit vilket var T-Bone steaken, fick dock aldrig förfrågan hur jag ville ha den tillagad men antog att kocken tillagade den efter sitt professionella tycke och det blev väldigt lyckat i slutet då den kom ut medium-rare på diverse ställen.

Innan själva köttbiten kom fick man hugga in på buffédelen som passade bäst som "före köttet" mat som om jag minns rätt var saker som sallad av olika slag, västerbottenpaj, röror blaa en chevrekräm som jag nästan gröt över så god den var, bröd, brie, vattenmelon.



Efter en stund anländer våra styckningsdetaljer.



Både morsan och hennes gubbe valde kyckling som jag ej fotade men de såg ut att vara tillagade mycket bra men påtok för små för min del, visserligen var T-bonen också för liten egentligen men man kan väl inte kräva för mycket.
Till själva köttet fanns då buffén som var helt fantastisk och eftersom vi var först vågade vi knappt ta för att förstöra all den fina uppläggningen.







Fotade inte allt som fanns då man alltid känner sig lite fånig att fotografera allt som finns men på den tiden hade jag ingen suverän blogg som behöver omsörjas som ett litet spädbarn så skall bli bättre med det i framtiden, samt att det är mobilkameran som står för jobbet.
Till själva köttbiten körde man då pastasallad, potatisgratäng, pommes, potatissallad, ugnrostad potatis, ugnsrostade rotfrukter såsom morötter, lök osv. Sedan hade ett oerhört stort utbud av såser som Bea, Svampsås, rödvinssås, hollandaise osv vad som nu passade till din valda styckningsdetalj.
Deras svampsås innehöll bland de största trattkantareller jag skådat och den smakade så löjligt bra.



Samtidigt som man äter denna underbara mat sitter man på deras uteservering i ett underbart solsken och blickar ut över Sveriges vackraste havsstad.
Längtar redan tillbaka för att testa dem igen, dock är det inte lika kul på kvällen som ex lunchen för plånboken.
Om jag minns rätt gick min T-bone på 269 - 280kr + dricka vilket är lite av det dyra hållet men för den helhetsupplevelsen de erbjuder så är det faktiskt utan tvekan värt det. Som sagt, har fortfarande inte hittat något de erbjuder som har kass kvalité eller dåligt tillagad.

Slutbetyg på deras kvällsbuffé blir en stark 8½/10 då priset fufflar lite med att.



Kommentarer
Postat av: Alex

Måste bara få kommentera vilken härlig blogg!



Recensionerna är fruktansvärt bra och roliga att läsa.



Synd bara att man är mitt i deffen...



Se till att uppdatera mera!!



MVH

2011-09-01 @ 15:53:58
Postat av: Erik

Kul att höra!!

Det kommer bli ändring på det nu, inte bara recensioner utan skall även börja med dagsmåltider så man har lite mer att blogga om.

2011-09-01 @ 20:36:46
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0