SIA Hallon & Saltlakrits - Två världar i en förpackning

SIA har genom alla tider varit min favorit tillverkare utav glass. Just för att de använder äkta svenska råvaror när de tillverkar sina produkter och de är stolta över detta.
Har hittils aldrig blivit besviken när jag smakat på något ny SIA glass och tror aldrig jag kommer att bli det heller.
Så nu var det dags att testa något nytt för att möjligtvis hitta något jag inte finner så supergod. Eftersom jag inte är speciellt mycket för lakrits, bara mer när det är kombinerat med något, ex stängerna med vitt innuti osv.
Avskyr saltlakrits något fruktansvärt så det kommer aldrig röra mina läppar, och tacka vet jag Turkisk Peber, fy fan tvi!



Men då detta var en kombination av ex smakerna Hallonbåtar som är ett av mina favoritlösgodis och en typisk lakrits så hade jag ändå ganska höga förhoppningar, jag menar hallonbåtarna fanns ju trots allt på förpackningen?
Vid första anblick när man öppnade förpackningen doftade den underbart av majoritet hallon med en touch av lakrits i bakgrunden men det såg ut som någon hade askat i vanlig hallonglass.



Men när man började skopa ur glassen så fick den ett bra mycket finare utseende och såg väldigt lockande ut i all sin prakt. Typisk hallonglass med lite stänk av lakrits lite här och var.



Jaha, vad smakade den nu då?
Jo vid första tuggan så råkade jag få majoriten lakrits vilket jag inte alls uppskattade men eftersom man fortsatte att bearbete sig genom glassen så var kombinationen riktigt god. Hallonglassen smakade exakt som Hallonbåtar med en touch av lakrits, riktigt smaskig faktiskt. Det behövs ju inte mycket lakrits för att det ska ta över utan de har verkligen fått till kombinationen bra för att även de som inte gillar lakrits (ex migsjälv) ska gilla denna glass.
Om man skall jämnföra glassen med en typisk godis så skulle väl Hallon/lakritsskalle vara ett ok exempel.
Kan utan tvekan rekommendera att testa denna glassen till de som vill utmana sig lite mer på glassfronten än att bara köra med säkra kort.
Betyg: 3/5 eller möjligtvis 3½ men det skall mycket till för att man ska få 5/5 så för snäll kan jag icke vara.




Kommentarer
Postat av: Anneli

Detta är faktiskt min favoritglass sen en tid tillbaka, helt klart 5/5 i betyg! :)

2011-09-30 @ 21:23:57
URL: http://xn--stkikk-xxad.se
Postat av: Erik

Håller med att den är supergod, dock skulle jag vilja se mindre lakrits och mer hallon. Då lakritsen är så övermäktig och smakrik så skulle det räckt med mindre av den :)

2011-10-01 @ 08:04:20
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/
Postat av: Anneli

Käkade kombinationen hallon/saltlakrits första gången på Gotland nån sommar sedan i bägare och kommer ihåg att jag tyckte det va synd att smaken inte fanns att köpa i butik... Lyckan va total när jag sen vid senare tillfälle såg att denna förpackning från SIA dykt upp i glassdisken i mataffären ;)



Lakritsmängden varierar faktiskt från förpackning till förpackning har jag märkt. Ibland har det knappt funnits nån lakrits i alls vilket gör att det känns som att man bara äter hallonglass till min besvikelse och andra gånger är det tvärtom, kanske det du råkade ut för ;)

2011-10-01 @ 10:40:52
URL: http://www.stökikök.se/
Postat av: Erik

JAHA! Med det sagt kommer jag nu att smygöppna dessa förpackningar i butik och sedan göra valet vilken jag väljer!

Huuu att de ska lura en så ;(

2011-10-01 @ 21:01:45
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0