Pastöriserad Get-Camembert av President - Krämigt len men inget över förväntan

Som jag nämnt tidigare älskar jag verkligen den underbara sältan från som karaktäriserar en typisk getost.
Vissa har mycket men andra lite mindre, man kan alltid tona ner sältan om så önskas genom tillbehör så mig kvittar det hur hardcore ostarna är.
I helgen testade jag en vanlig Pastöriserad Getost av Camembert karakatär från producenten President som många känner igen från deras Brie som är bland de vanligaste folk köper.
Detta var andra gången denna typ av ost befann sig framför mig men förra gången var det av producenten Soignon och levenrantören Falbygden.



Denna lilla sötnos på 120g går på cirka 27kr vilket ger den ett pris på dryga 220kr/kg men fick den självklart för halva priset då jag jagat denna ost i flera månader och äntligen fann jag en butik som hade den kvar till priset sänktes.
Och 220kr/kg för en vanlig pastöriserad ost av ett relativt enkelt märke finner jag ganska dyrt.



Efter dryga 2½h i rumstemperatur var den redo att försvinna från denna värld.
Konsistensen vart krämig som smällte i munnen men den rann inte ut såsom vissa camembert ostar har en tendens till att göra, utan den höll sin form genom hela försvinnandet.
Att breda ut den på en bit vitt bröd med Jordgubb&Rabarber alt Äppelmarmelad(som jag testade) flög smakrikedommen iväg ganska underbart.
Med en ganska lätt angenäm getsmak med en ton av camembert kunde jag inte annat än självklart gilla den. Men man måste ställa osten mot väggen och jämnföra med vad man ätit förrut, ha pris osv i åtanke.
Ställer man den mot konkurrenten som jag ätit förrut har den faktiskt inte en chans, Soignon är överlägsna när det kommer det smakrika getostar av de ostar jag hittils testat, samt krämigheten skulle jag vilja förbättra lite.
Kontra pris, smak och kvalité så var den sådär, en del fel hittades men inget man vill peka finger åt då den var fruktansvärt angenäm och god, men ingen ost som stack ut något alls.

Resultat:
Konsistens: krämig men icke rinnande, fördel/nackdel kan vara båda.
Smak: 7/10 angenäm på en snyggt sätt och inget stickande i näsan av getmjölkens sälta.
Resultat: 6/10 Getklövar då priset är lite trist för vad som levererar, antar att det är den lilla sizen som höjer priset.

Kan helt klart rekommendera den som en första-ost för den som vill testa kombinationen av Camembert och getmjölk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0