Pärsons Grovmalda Leverpastej med grädde - Krämig, snygg och söt

Denna veckan var det dags för Pärssons leverpastej att visa vart skåpet ska stå. Eftersom jag alltid har Pastejkökets Bredbara Light så försöker jag bearbeta av de flesta grova pastjerna så man har lite kontrast mellan leverpastejerna under kvällen.
Och jag menar, när en fet bonde ler åt en med citatet "Bra mycket go'are" på etiketten så kan väl inget gå fel?



När det gäller innehållet är den inte riktigt så fullfet som pastejerna kan gå upp till, de flesta giganter ligger runt 24-28% fetthalt med ungefär 290-320kcal/100g men denna la sig på oförsiktiga 250kcal/100g med en levermängd på ? ja precis, ingen aning då de inte anger de på förpackningen vilket jag finner lite trist. Men Grislever, fett fläsk, mjölk och griskött kommer före vatten på innehållsförteckningen så det är väl iaf ett +.

Första anblicken vid öppnad förpackning så doftade den som de flesta grövre pastejer gör, lite doft och mustigt men ack så härligt. I denna fick man till och med en liten plåtlåda innuti plastförpackningen som man smidigt kunde ta ut. Varför nu man skulle vilja det?



Under den bakade ytan döljer sig en pastej med ungefär samma kulör som en ljusare grisrosa pastej och ingen grovkornig som de andra "grövre" pastejerna.
Konsistensen var väldigt krämig och "gräddig" som enkelt kletade runt i munnen medan jag funderade över den relativt söta smaken som uppstod, har de halkat lite med sockerkaret? eller vad det är det frågan om?
Den var inte överdrivet söt, men det fanns utan tvekan en bra ton till sötma som inte jag tycker passar hem i leverpastejernas värld, kan även ha varit att de hade Timjan/Ingerfära i som påverkade lite, då jag tror det är den första sorten jag testat som är kryddad med detta.
Annars tycker jag inte alls denna var något särskilt speciell och fann icke sin väg till mitt hjärta.
Det enda jag gillade riktigt är den bakade toppen och i själva pastejen så kunde man urskilja små lite hårda bitar som jag icke vet vad det är, men det gav en mysig kontrast till allt det gräddiga.
Som sagt, när mindre feta pastejer kan smaka så mycket mer lever än denna lite fetare så är det lite besviket.

Betyg:
Smak: 2½/5 som sagt ovan.
Konsistens: 3½/5 väldigt krämig med bra kontrast.
Resultat: 3/5 feta bönder

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0