Opastöriserad Get-Camembert av Soignon - Getterna bör vara stolta!

I min ostvärld finns både älskade och hatade ostar, men vissa är helt enkelt lite bättre än alla andra.
Camembert är utan tvekan en ost jag håller väldigt kärt om, likaså med getostor av alla dess slag. När jag såg denna osten i disken på ICA visste jag redan då att gud hade gett mig ett tecken.
Då jag redan hade smakat en variant av Get-Camembert från Soignon tidigare visste jag att denna inte skulle göra mig besviken, tvärtom.
Denna ost skulle ta mina smaknivåer till högre höjder som jag inte trodde vart möjligt.
Denna sorten var nämligen opastöriserad vilket bidrar till en otroligt högre smaksensation än den jag tidigare smakat som var pastöriserad.





Vid rumstemperatur intog den sin underbara karaktär iform av get och camembert och lägenheten doftade av glädje.
Som alla andra Camembert-ostar gled kniven rakt igenom hur lätt som helst i harmoni, den underbart krämiga osten smälte bort i munnen och jag var i trans. Den fina syran från get-osten gassade upp näsborrarna och tillsammans med Camembertsmaken fungerade det otroligt bra.
Kan med full stolthet säga att jag åt upp hela 180g av denna ost samma kväll utan större problem då jag brukar förtära en bra bit över 300g på mina ostkvällar(tur man bara gör det max 1 gång i veckan annars hade plånboken sprungit och gömt sig)
Denna 180g bit gav jag 25kr för eftersom jag lyckades få den för halva priset! Så egentligen 50kr = 277kr/kg.

Folk i Dalarna är grymt rädda för getostar har jag märkt då dessa alltid finns kvar tills de sätter ner dem.
Här i Kristianstad däremot är alla på min sida tyvärr, och hitta kort-datum ostar har blivit svårare för mig. Men jag lyckas alltid
.

Jag har blivit bättre på senare tiden att kombinera ostar med rätt tillbehör men detta var ett tag sen så om jag minns rätt körde jag bara på den som den var, på en bit Lätta Dinkelkex eller på vitt bröd.
Men till Camembert eller andra vitmögel funkar det med marmelader eller tillbehör som stenfrukter, ex Aprikos som jag alltid har på min ostbricka nu för tiden.

Betyg:
Smak: 8 då det utan tvekan finns andra getostar som smakar betydligt tyngre.
Konsistens: 9 som vilken annan underbar Camembert rinner den bort!
Resultat: 8½ okokta getter av 10.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0