Kvitten marmelad från Les confitures á l'ancien

Den ljuvliga ostbrickan till helgen måste alltid kompletteras av minst 3 marmelader(i alla fall i detta hemmet) så man får ett stort spelrum när det gäller kombinationer till de olika ostarna jag dukar upp(minst 3st).
På min bricka finns alltid ett standardsortiment som består utav Jordgubb & Rabarbermarmelad(Bär-marmelad), Aprikos(citrusfrukt/stenfrukt) och självklart Fikonmarmelad som passar till allt och som jag lärt mig uppskatta högst av alla marmelader då jag inte ens tyckte om fikon förr.

Men för att göra mitt spelrum desto större brukar jag alltid komplettera med att köpa ett prov av någon ny till helgen så man har 4 uppsättningar av marmelader.
Marmelader kan ibland eller till och med ofta ruskigt dyra när man ska testa sig på de riktigt eleganta och fina tillverkarna så tyvärr blir det så att mitt standardsortiment består av lite billigare, då ostarna i sig kostar tillräckligt.

Förra helgen var jag sugen på att pimpa min enkla pastöriserade Brie lite bättre och fick då tipset om en marmelad jag tittat på många gånger men alltid trott var citron eller någon liknande frukt, då det visade sig vara Kvitten som är ett söt och gul frukt som växer på dessa träd inom familjen rosväxter.



Denna marmelad funkade ganska bra till en enkel brie men behöver nog en lite råare och starkare ost för att inte ta över för mycket. Smaken var väldigt frisk med en antydan till äpple, men ack den var väldigt, väldigt söt.
Själva marmeladen var även ganska stabbig vilket alltid är trist när man försöker lägga ett tunt lager som täcker hela ytan och man behöver nästan kleta runt med fingrarna för att inte sabba mackan/kexet helt totalt.

Betyg
: 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0