Karamelliserad lök till hamburgare

I dagens all ära blev det burgare efter träningen då jag snappade upp ekologisk 10% nötfärs för halva priset och det var ett tag sen jag körde på vanlig standardfärs.
För att bekänna färg erkänner jag att jag är lite av ett lök freak. Jag tycker det är grymt gott och står alltid och småäter lite rå lök medan jag står och lagar mat, kan verka bissart men ack jag gillart.
Just till burgare passar detta bra genom att man får fram löksmaken enormt mycket mer ihop med mycket sälta vilket passar perfekt att använda istället för rå lök eller rödlök på burgaren.

Ett ungfärligt recepet ser ut såhär:
2 gula lökar som skivas eller finhackas.
1 msk rapsolja
0,75 tsk salt eller efter vad man själv anser vara vettig mängd
vatten

Börja med att fräsa löken i oljan cirka 10-15min tillsammans med saltet så löken verkligen släpper ifrån sig allt vatten.


Efter cirka 10-15min när man anser att den börjar bli gosig, fått fin färg tillsätter man 1-2msk vatten och låter det koka bort för att sedan återupprepa denna procedur en gång till.




Sätt åt sidan och lägg sedan upp på valfri placering mellan bröden.


Riktigt underbart gott som passar perfekt till detta, men fungerar även ypperligt till många andra rätter där biffar på nöt utgör grunden så att säga.

// Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0