Dagens måltid: Hamburgare på egenmald högrev

Tänkte inleda detta inlägget med att berätta att jag numera kommer försöka blogga lite om mina dagsmåltider.
Keep  in mind att jag är kroppsbyggare i sinnet och sköter min kost på iaf 6 av 7 dagar i veckan och de är komponerade utefter vad jag räknar ut vad jag behöver.
Därav kan vissa rätter se lite tråkiga ut för att de inte innehålla rätta mängden smör, grädde osv. Så keep that in mind bara :)

Sen kommer det att i princip 99% av mina måltider finnas ett berg av gröna bönor antingen i maten eller vid sidan av.
Jag är en sann livsnjutare utan tvekan, bara det att jag gör det på deltid på vardagarna sen går jag all-out 100% oftast lördagar.

Denna veckan hade Willys extrapris på högrev i bit för 49.90kr/kg från Irland vilket jag absolut inte ser som något dåligt då det verkar som att folk vänder blicken direkt så fort det inte är svenskt.. pff.
Alla matvaror som passerar Sveriges gränser och skall säljas vidare i stormarknader mm kvalitékontrolleras utefter våra lagar och stadgar så det finns ingen möjlighet att det skulle vara sämre än något annat. Visst det är ingen hängmörad högrev från Saluhallarna i Stockholm men smakar fan så bra ändå.


Då jag tyvärr inte äger någon köttkvarn (än) men kikar som fan efter det så maler jag mitt kött i en hushållsassistent från säkert 1970 som jag fått av min mormor.
Den funkar superbra men knivarna är kanske inte de vassaste så vissa större fetttrådar har den lite problem att tugga igenom så jag får gå igenom min malda färs med kökskniven efteråt så det inte befinner sig några större ostyckade fettbitar.
Skiva upp kuber, lägg på en tallrik och i med dem i frysen cirka 10min så de hårdnar till lite innan de ska malas.
Mal några åt gången genom att pulsera med assistenten så det inte blir en hemskt färs utan struktur på köttet.
Rulla bollar och skapa biffar utefter den storlek och form ni önskar.

Oooh all that glorius fat <3
Man märker verkligen skillnad på kött och kött. Högrev har verkligen en tydlig nötig smak som jag verkligen älskar så medium-rare är utan tvekan ett krav. Tänk även på att när man gör burgare på detta sätt tar det lite längre tid för köttet att bli klart än ifall man skulle göra burgare på färdigmald nötfärs från butiken.
Alla har sina unika burgare och man bestämmer själv hur de skall utformas, finns inget bra eller dåligt med något utan en burgare kan varieras i 1000-tals olika kombinationer som passar just dig.
Min tillfälliga är Bröd - Lättmajonäs - Isbergssallad - Rödlök - Kött - Ost - Heinz Ketchup(lättsockrad-godare) - Bröd.
Osten jag använder är i princip _alltid_ prästost då jag finner att den osten passar utan tvekan bäst till matlagning och till burgare.
Självklart steks burgarna på en gjutjärnsplåt med endast salt(MYCKET) går i princip inte att översalta en burgare och nymalen svartpeppar på.


Det är inte de snyggaste biffarna man får till när man ska göra det på högrev, men allt ska ner i magen ändå så vem bryr sig.
Fick till dem idag perfect medium-rare som jag vill ha dem och denna högreven från Irland smakade exakt identiskt med den jag använt mig av vid tidigare tillfällen som jag antar varit svensk.


Skall försöka komponera ihop en burgare på min 10% skinkfärs jag har hemma någondag med, dock behöver fläskkött kryddas betydligt mycket mer annars är det ingen smak i det och när det kommer till kryddkombinationer måste jag faktiskt erkänna att jag är ganska usel. Man får hoppas att min 3åriga gastronomutbildning jag har framför mig kommer att ändra på detta :)

// Erik

Kommentarer
Postat av: Karl

"Alla matvaror som passerar Sveriges gränser och skall säljas vidare i stormarknader mm kvalitékontrolleras utefter våra lagar och stadgar så det finns ingen möjlighet att det skulle vara sämre än något annat."



Nej, så är det inte. Du har fullständigt fel.

2011-09-05 @ 07:49:36
Postat av: Erik

Det var tråkigt att höra, skulle dock inte bara vilja ha ett sådant svar, lite trist. Gärna ett lite mer konkret bevis ett sådant påstående :)



Om nu inte så är fallet, skulle det inte göra någon skillnad på vad jag köper för kött iaf :)

Men vore roligt att veta! Återkom gärna

2011-09-05 @ 08:12:25
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/
Postat av: Mats

Härligt att se att fler och fler maler egen köttfärs! Helt klart ett steg i rätt riktning för bättre smakupplevelser och bättre hamburgare :)

2011-09-07 @ 21:32:49
URL: http://www.deathbyburgers.com/
Postat av: Erik

Händer inte så ofta längre att jag gör på färdig nötfärs. Att mala den själv så kan man bestämma helt själv den %fetthalten och så gillar jag lite mer robust struktur i färsen.

Skön blogg du har som jag missat, sparad för att följas ;)

2011-09-08 @ 09:06:34
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0