Dagens måltid: Hamburgare på egenmald fransyska

En del som är lite halvintresserade av att äta underbart gott samtidigt som att hålla koll på ekonomin så gott det går kanske har sett att Willys kör billig Fransyska i bit denna veckan.
Då jag inte testat att göra detta till hamburgare än så var det lika bra att få det avklarat.
Eftersom det är en väldigt len bit på kossan så kan det behövas snäppet mer fett i tillagningsprocessen, speciellt eftersom man använder gjutjärn, vilket är det självklara valet när man tillagar kött.



Hela biten färdigmald.


Som vanligt gör jag iordning alla tillbehör osv innan all tillagning sker så har man det ur världen.
Bröden rostas på plattan medan den är påväg mot galen temperatur vilket kött skall stekas på, de är även penslade med lite olja + att plattan är penslad.
När detta är klart så salta & peppra burgarna, på med önskat fett (i mitt fall riktigt smör).
Och på med burgarna. Det är inga problem att pressa på dem i början "Nej men då försvinner ju alla safter". Skitsnack, när man lagt på burgaren är den fortfarande rå och köttet har inte börjat ge ifrån sig safter, rent bs.
Efter önskad tid och burgare må börja blöda lite, vänd dem och på med osten.
Som jag alltid gör när jag tillagar mina burgare låter jag dem steka ungefär 30sek på andra sidan för att sedan hälla på lite vatten och på med ett lock så osten smälter snabbare och burgaren blir saftigare.



Slutresultatet blir som vanligt när man gör burgare, helt jävla awesome.


Blev som man ville ha dem också, perfekt medium-rare.


(Ber om ursäkt då bilderna kan variera i ljus osv, vissa tar man utan dagsljus, vissa med och vissa med blixt så blir lite svårt att få alla att se ungefärligt likadana ut, är som sagt hungrig).

Fransyska var ett bra kött som verkligen smakade fint nöt, ungefär som Märgpipa då de är ungefärligt lika lena, men det har inte en chans emot exempelvis högrev som har 3ggr så högre fetthalt.

Skall i framtiden göra en mix på 50/50 fransyska och högrev för att få fram något som har exakt lika mycket fetthalt som 10% nötfärs från affären. Känner på mig att det kommer bli en jävulsk höjdare.

Kommentarer
Postat av: Tommi

hamburgar kärlek!

2011-09-12 @ 21:13:00
URL: http://www.allkrydda.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0