Dagens måltid: Falsk Flygande Jakob

Denna rätten anser jag är riktigt failsafe, det går i princip inte att misslyckas såvidare man inte misslyckas med riset eller bränner kycklingen. Men jag hoppas att ni som läser vet hur man kokar ris och steker till lite kyckling.
Denna smakkombination fungerar så jävla bra av någon anledning och tillagar den faktiskt ganska ofta när man inte riktigt vet vad man skall göra.

Riktig Flygande jakob består av och görs i ugn:

- Vispad vispgrädde
- Chilisås
- Banan
- Jordnötter
- Bacon
- evt Curry förmår vissa att ha i, förstår ej varför.

Min egna lite "smalare" variant smakar självklart gott men med riktig grädde, nötter, bacon osv så skulle det självklart bli oerhört mycket godare, min gjordes idag på stekpannan, fungerar minst lika bra.

- Kyckling
- Matlagninggrädde
- Chilisås(Heinz ofc)
- Salt & Peppar

Jag börjar med att fräsa lök i lite olja och tillsätter sedan jasminris som jag blötlagt 2 separata gånger för att få igång riset.
Låter detta steka en kort stund och tillsätter sedan varm kycklingbuljong och låter detta koka utan lock samtidigt som jag mycket ofta rör om och tillsätter sedan mer buljong allt efter som det behövs.
Detta är i princip samma påbörjan av en risotto. Att koka riset i kycklingbuljong gör det så förbannat mycket trevligare och man slipper den oerhörda jasminrissmaken som inte alltid passar till allt, men jag gillar det riset bättre än vanligt basmati för det tar upp vätska mycket bättre.

För ultimat resultat ska man ex använda Avorioris som passar mycket bättre till detta ändåmål, men har tyvärr inte det hemma för tillfället.


Stek kycklingen, salta, peppra och tillsätter därefter lite skivat svamp.
När kycklingen har fått fin yta tillsätt mixen av matlagningsgrädde och chilisås. Låt puttra en liten stund så det krämar sig lite, (delar även med mig om hur man värmer upp tallriken lite halvsnyggt)



Serverat:


// Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0