Stryhn´s Grovmalda Leverpastej - Danskarna kan om de bara vill

Jag vet att alla alltid sneglar med ena eller andra ögat när de går förbi delikatessdisken i matbutikerna och kollar in de vackra produkterna vars prislappar är minst det dubbla än vad de egentligen borde kosta.
Jag är en av dessa individer iaf, men jag köper väldigt sällan något från dessa diskar, endast importerad lufttorkad skinka eller sådant som inte går att få tag på i helbit.
När jag nu på senare dagar har fått ett nytt jobb på Coop Konsum har jag även fått chansen att arbeta bakom deras söta lilla delikatess som har det mest nödvändigaste och det medför även att man kan kika bakom kulisserna och kolla in originalförpackningarna på det som säljs på lösvikt och se vad det är som egentligen spökar där bakom det välputsade glaset.
"Leverpastej Grovmald Dansk" säljs det gott om runt om i Kristianstad och jag kunde äntligen se vad det var för tillverkare och vad för hemligheter innehållsförteckningen innehöll.


Denna pastejen är skapad av Stryhns. Ett danskt företag som specialliserar sig på enbart pastejer och har ett större urval utav dessa, som ni kan kika på ifall ni orkar.
Innehållet i denna pastejen skiljer sig lite på olika förpackningar, men på den jag köpte ifrån så innehåller den 35% lever, 35% fläsk vilket är ett mycket bra värde. Samt ett näringsvärde på ungefär 250/260kcal per 100g. Så det är ingen tungviktare detta inte utan lockade mig rejält.
Den innehåller ingen mjölk, bara en liten del skummjölkspulver och innehåller därför rätt mycket vatten, kryddad med lök, ansjovis och andra kryddor som fick mig lite på spänn, detta skulle bli väldigt intressant då jag finner grova pastejer lite mer "manliga" och häftiga att äta.


När jag packar upp den ur dess magnifika plastförpackning så ser man direkt att färgen är mer åt det beiga hållet med mindre toner av grisrosa fläckar lite här och var på pastejen. Vissa av dessa "fläckar" kunde se riktigt motbjudande ut faktiskt och påminde lite om otillagat fett fläsk.
Pastejen doftade härligt leveraktigt med bra inslag av ansjovis och lök, samtidigt som den typiska "bakade" doften fanns på plats.
Texturen på denna pastej var till min förvåning väldigt krämig trots att den är gjord helt utan mjölk eller grädde samt att det var lite mindre nästan otydliga lökbitar i som gav en mycket bra kontrast i munnen.
Smaken då? Jodå, jag kan utan tvekan ranka denna som den bästa grova pastejen jag ätit, vad jag vet om i alla fall. Det fanns en mycket tydlig leversmak och eftersom den inte heller innehåller socker så fanns det ingen sötma som förstörde hela upplevelsen.
Ansjovisen och löken kom fram mycket snällt och hjälpte till att lyfta upp smaken av levern men på en mycket angenäm nivå. Självklart smakade pastejen typiskt "bakad" vilket dessa grova pastejer ofta gör, lite murrigt sådär.

Resultat:
Konsistens: 4/5 mycket trevlig krämig upplevelse med bra kontrast
Smak: 4½/5 Inte mycket som går att göra denna pastejen bättre. Kanske en gnutta mer leversmak hade lyft denna till ett helt annat världs herravälde.

Resultat: 4½/5 Danska smörrebröd med grovhakkatpastej, mycket, mycket bra jobbat Danskarna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0