Saint Marcellin - En rinnig, smakrik och vacker ost

Denna ost är faktiskt inte första gången jag prövar på utan andra, men denna gången var osten som den ska vara.
Förra gången var den stabbig och gummiaktig, varför nu den var då det jag även då köpte den för halva priset pga bäst-före datum.
Denna lilla levereras i ett sött litet lerkrus då Fransmännen äter denna osten varm genom att sätta in osten i ugnen i cirka 3-4 min på 100grader och sedan doppa kex/bröd i osten.
Denna ost är en vitmögelost, väger cirka 80g med sina 23% fett och kostar mellan 25-35kr i butiken beroende på vilken leverantör/producent som har gjort osten. Den riktiga varianten är självklart opastöriserad men detta är den pastöriserade varianten.



Osten är underbart god, ungefär som brie men med en lite syrlig ton om mina smaklökar inte helt har gett upp vid det här laget. Passar perfekt på vitt bröd med fikonmarmelad eller lite lufttorkad skinka som har börjat infinna sig på mina ostbrickor, en ruggigt bra kombination med vitmögel och lite exklusivt kallskuret.



Jag testade även när det var lite kvar av osten att köra den i ugnen för att se hur smaken förändrades, inte så mycket men den fick lite av en annan karaktär. Värt att prova iaf.
Men denna konsistens som min ost hade igår behövdes egentligen inte det, den var redan löjligt härlig rinnig.



Betyg:
Konsistens: 9/10 underbart rinnig men nästan lite för mycket =P
Smak: 8/10 med sin lite härliga syrlighet
Betyg: 8½/10 utan tvekan, en riktigt charmerande, söt och smakrik ost, kostar därefter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0