Hemmagjord Fikonmarmelad med valnötter

Fikonmarmeladen är som pricken över i-et på en ostbricka och det är utan tvekan den absolut bästa marmeladen som passar.
Det är alltid en stor fråga vad för producent av marmeladen man skall testa på och ska man få kvalité behöver man paya minst 50kr för en 100-150g burk, vilket jag inte finner speciellt intressant.
Så nu jävlar testade jag att göra mig en egen för att se hur det kan vara, vilket slutade med att det var riktigt enkelt.

Jag gjorde detta i 2 steg, men det går i 1, förklarar i slutet


Jag använde:
- 175g torkade fikon, 125g del 1 och 50g del 2.
- 95g socker
- Saften ur en ½ citron
- 20g valnötter


1: Börja med att blötlägga fikonen över natten:


2: Koka fikonen i blötläggningsvattnet i cirka 10min


3: Ta ur fikonen och mixa till nästan en slät massa(jag hackade 1 då jag vill ha bitar i)


4: Koka fikonen med socker, citron och blötläggningsvattnet i cirka 10min till.(Vattenmängden bestämmer du själv beroende på vilken konsistens du vill att marmeladen skall ha.
Tillsätt hackade valnötter ungefär när det är 1-2min kvar av koktiden.


5: Hacka mer bara fikon för kontrast och bitar i.


6: Häll upp i väl rengjorda burkar och låt svalna utan lock i vattenbad innan de ställs in i kylen.


Vid mitt första försök kokade jag bara fikon, socker, valnötter och citron utan vatten vilken bidrog till en galet kompakt och rubust marmelad, jag hällde ner det i kastrullen igen och tillsatte då självklart för mycket vatten.
Arg som jag var la jag 3 nya fikon i blötläggning som jag kokade till nu på kvällen och hackade och la sedan ner i marmeladen. Nu har det fått perfekt konsistens som jag vill ha den med fina bitar i.
Så steg 5 behövs inte ifall du får den rätt från början, allt går alltid att fixa!
Från början hade jag endast 1 burk på bilden men efter mina korrigeringar blev det dubbla mängden och mycket nöjdare :)

Denna skall testas imorgon till min ostbricka :) \o/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0