Dagens måltid: Stekt kyckling, pasta med gorgonzolasås

Då jag dokumenterade i inlägget om Gorgonzolan var att jag kände att just den varianten skulle passa lite bättre till matlagning då den inte riktigt var "fin" eller "passade" in i mitt tycke när det gäller mina egna ostbrickor.
Så varför inte ta tillfället i akt med en gång och testa på.

Jag började med att göra en enkel Sås Bechamel ungefär. Skulle använt mig av toppredning istället för bottredning men slutresultat blev bra ändå tyckte jag.
Jag fräste lök och vitlök i smör och tillsatte sedan mjölet för att beta ihop allt en stund.
Sedan tillsatte jag uppvärmd mjölk samt lite kycklingfond och lät detta gona sig i cirka 15min så all mjölsmak försvann och det var helt utblandat.



När såsen började bli klar kokade jag pasta och stekte kyckling utan några som helst tillsatser(förrutom att jag stekte svamp tillsammans med kycklingen.
När allt började bli klart vred jag upp värmen på såsen igen och smulade ner gorgonzolaosten så fick den gona ihop sig ett par minuter till.



Kycklingen lades upp på en tallrik ovanpå pastan och mina grönsaker för att sedan dräneras i min ostsås.



Såsen kletade ihop sig något oerhört när den väl kom på tallriken så tror inte man behöver reda såsen överhuvutaget med mjöl i framtiden då osten gör det jobbet åt en(beror självklart på mängden ost man använder)
Det ser otroligt vulgärt och fult ut så skulle tagit en bild när jag blandat ihop allt vilket jag inte gjorde, då såg det bra mycket mer smaskigt ut. Men man måste ju visa vad man äter.
Det var grymt gott och kommer återfinna sig på mitt middagsbord utan tvekan.

Ingredienser:
Kycklingfilé
Smör
Mjöl
Lök
Vitlök
Svamp
Pasta
Gorgonzola
Salt-Peppar & Kycklingfond


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0