Chevrélog från Loire- Poitou - Smakrik och smulig

Som ett litet barn på julafton går jag in i min kära ostbutik dagen då deras leverans kommer för att låta plånboken casha ut en getost som förra veckan blev restad då den är otroligt poppis och alla ostbutiker runt om i landet vill åt den.
Missnöjet växte bara en aning när den även denna veckan vart restad och jag stod där som jag brukar, glor och glor och vet inte vad man ska köpa.
Jag är oerhört kräsen när det kommer till konsistensen på ostarna som ni säkert förstått vid det här laget, sen fanns det inte speciellt mycket getter bakom glaset att hämta ut.
Chevré på rulle har jag ju testat förrut men aldrig någon riktigt äkta trevlig på lösvikt så köpte mig en bit för att komplettera upp veckans ostbricka.


Denna doftade ganska milt men angenämt get, ingen superkraftig eller dyr ost (17.90hg) och antagligen så smakade den även därefter. Men man kan inte annat än och tycka den är oerhört vacker.


Skorpan på osten är väldigt fast och lite hård men helt klart ätbar, men den bär en funktion som jag återkommer till senare.


Denna osten skulle jag påstå är mer till för att skivas stående som bilden visar då den trots i rumstemp smular något oerhört.
Jag skar av en bit av skorpan för att smaka den individuellt, men det bidrog även till att osten tappade koncentrationen och ramlade ihop efter ett tag när man skurit i den lite då och då.
Det slutade med att man hade en snygg hög av getsmular som man tappert fick trycka fast på mackan.
Så konsistensbetyget får den inte speciellt högt av mig denna gång, men faktum är att den ska inte vara krämig på något sett utan den är skapad för detta ändåmål, då vissa människor klart föredrar detta(jag är ej en av dessa individer.
Smaken på denna ost är väldigt mild men har en mycket tydlig get-karaktär men lagom sälta, inte speciellt hög.
Skulle säga att den passar bra till dem som vill lära sig äta get-ost eller aldrig förr har provat, då den är väldigt angenäm på detta sett.
Inget jag direkt kommer att köpa igen pga konsistens-argumentet men jag gillade den helt klart.

Resultat:
Konsistens: 4/10 ramlar sönder och blir svårhanterlig, fungerar ypperligt att skiva, ha på toasten, i maten eller liknande.
Smak: 7½/10 väldigt mild men ren och fin getsmak, inga skumma eftersmaker eller dylikt.
Betyg: 6/10 franska stockar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0