Chévre D'argental - Finost på en onsdag

Igår testades denna ost på min välkomponerade ostbricka som jag avnjuter ungefär 1 gång i veckan. Min ostbricka brukar oftast bestå av 3-4 ostar varav 1-2 av dem är helt nya som jag aldrig testat, försöker alltid ha någon otestad då kvällen blir mer spännande.
Denna getost testades igår och den inhandlades tro det eller ej på Hemköp i Karlskrona när jag var där under min sommar semester. Deras ynka 30% avdrag på kort datum drog ner priset från 43.95 till 31kr vilket är väldigt sjyst pris för 125g ost. Cirka 330kr/kg utan rabatt.




Självklart tog jag fram ostarna cirka 1½-2h innan de skulle förtäras och getostarna brukar alltid lukta ner hela lägenheten när de når rumstemperatur men denna var väldigt mild i doften.
Inte så kletig yta som ostarna brukar ha och ett relativt hårt yttre.
Smaken på getosten var bra mycket mildare än vad jag hade trott(och hoppats) så den var väldigt len och fräsh i smaken. Lite missnöjd dock för jag gillar starkare ostar med lite sting i.
Jag trodde först att den skulle vara ganska hård innti utan krämig textur pga den hårda ytan och när jag skar i den men den smälta ganska bra mot gommen och var helt duglig.
Denna avnjötst på blaa Lätta Dinkelkex med Jordgubb & Rabarbermarmelad vilket enligt mig är en suverän kombination.



Slutbetyg: Enligt mitt tycke
Smak: 7
Konsistens: 6½
Resultat: 6
Resultat - dras ner pga priset då det är en lite lyxigare tillverkare från Frankrike.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0