Bavaria Blu 44% - En krämig upplevelse

"Bavaria blu var den första osten i världen med både vit- och blåmögel. Bygger på en kombination av Camembertens vitmögelyta och Gorgonzolans blåmögelflora." - Falbygden


Denna läckra dessertost finns i princip överallt men jag köpte den för halva priset i min närliggande "butiken på hörnan" precis där jag bor.
Jag uppskattar verkligen blå och vitmögelostarna och har fortfarande inte funnit någon som inte fallit mig i smaken.
Dock detta monster på hela 44% fetthalt kan kännas tungt och det är ingen ost man smäller i sig 100-150g själv på en kväll utan jag har oftast den som ett komplement till mina andra ostar som jag dukat upp.
Utsidan ser ut som många andra vitmögelostar och den tilltar en fin gul ton när den har nått sitt perfekta mognadstadie enligt mitt tycke, desto närmre bäst-före datumet om inte passerat desto bättre är mögelostarna.

Knvien skär lätt igenom en bit och man får konstrasten av relativt fast på utsidan och lite krämigt kletig i mitten.
Passar grymt bra på Digestivekex(alt Göteborgskex Mini Digestive) för en mer elegant upplevelse, även på pepparkakor som är min klara favorit och självklart pratar vi om Nyåkers pepparkakor, godare finns ej!
För ungefär 22kr(varierande på vart du köper den) får du härlig bit på 150g som räcker mer än 1 gång på ostbrickan.
Osten är så pass smakrik i sig och att använda någon form av marmelad är nästan lite overkill, man får testa sig fram om man tycker något till passar, en fräsh fikonmarmelad funkar lite halvt.

Betyg:
Kommentar: "Krämig och smaskig, fetthalten märks av!"
Smak: 8
Konsistens: 7
Overall: 7½











// Erik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0