Lussebullar - Manitoba Cream - Bak-amatörens väg till oändlig lycka!

Nu nalkas årets bästa högtid för både sinne, smaklökar och känslor. Julen är på långa vägar den högtid jag älskar mest här i livet. Inte nog med att man träffar vänner och familj oftare, men även så är mat, bak och julgodis det jag favoriserar mest.
Nu när det var andra advent så blev det en hel del bakning även i detta hemmet, blaa Lussebullar! och jag som avskyr kletiga degar som bara resulterar i ett kompakt och tråkigt bröd har i år tagit den enkla vägen och införskaffat mig Manitoba Cream!

"En högre glutenhalt som gör din deg extra fin och elastisk. Jäskraften blir bättre vilket gör dina bröd högre, saftigare och luftigare – jämfört med det traditionella vetemjöl"(Finax egna beskrivning)



Gjorde en halv sats lussebullar då det är oerhört jobbigt och knåda en full sats bullar med endast händerna då jag inte har en degblandare och genom detta har lite svårt att arbeta en deg så pass så att jästsvamparna vaknar till liv.

Lussebullar:
75g smör
250g mjölk
25g jäst för söta
125g kesella
1 paket saffran
65g socker 3/4 dl
520g mjöl cirka 8 dl
½ tsk salt
1 paket saffran
1 ägg & russin för pimpning

1: Ugn 225g
2: Smör & mjölk till fingertemp
3: Blanda detta med jäst så det löser upp
4: I med socker, saffran, salt och kesella - blanda omkring
5: I med mjöl lite åt gången och arbeta tills man får en fin och fast deg! lite av mjölet är för utbakning
6: Låt jäsa dryga timman



1 timma senare:


7: Ut med degen på mjölat bord och arbeta cirka 5min, ta lagom bitar och forma till önskvärd form, om man vill vara traditionell så gör vanliga jävla lussekatter(som jag gjorde), lägg på bakplåtspapper och låt jäsa i 45min till.


45min senare:


8: Tryck ditt valfri mängd russin och pensla med uppvispat ägg sen in i ugnen mellan 5-10min beroende på hur stora du gör. Mina fick vara inne i 7min och 34 sek.


Dem blev hur jävla bra som helst, luftiga och härliga.
Manitoba Cream:
Kommer jag uteslutande endast använda till bakning i framtiden, det märktes direkt när man blandade smeten hur det inte kletade och var grymt lätt att bearbeta.
Detta är som smör och stekning, olja och fritering, ost och marmelad ja ni fattar.
Ger detta mjölet 5/5 i betyg.

Må vissa kalla detta fusk, det skiter jag i. Bättre att lägga 10kr extra och få dubbla njutningen + hälften av jobbet av att klara av någonting.
Baka väl



Sammantaget ger detta en högre glutenhalt som gör din deg extra fin och elastisk. Jäskraften blir bättre vilket gör dina bröd högre, saftigare och luftigare – jämfört med det traditionella vetemjöl

Kommentarer
Postat av: Tommi

http://paindemartin.blogspot.com/2011/05/lilla-mjolspecialen-mjolet-myten.html

2011-12-06 @ 07:04:06
URL: http://www.allkrydda.com
Postat av: Erik

Yes har läst en del om det innan. Så visste nästan i förväg hur bra det är.

Då man inte är en bagare utan mer en matlagare så passar detta mig!

2011-12-06 @ 16:00:34
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0