Brända mandlar med smak av Vanilj & Kanel

Lite mer från mitt andra advents äventyr, så gjorde jag även brända mandlar vilket är så fånigt enkelt. Det roligare i att göra dem är att man kan smaksätta dem lite hur man vill, och varför inte testa med lite juliga smaker.
Och som vanligt när jag gör något glömmer jag att fotografera stegen då det är så kul i köket.

Enkelt grundrecept:

- 125g sötmandel(Som den är eller skålla och skala om man har energin och anser att det är nödvändigt)
- 125g socker(Behövs egentligen inte lika mycket utan går utmärkt att ta mindre socker än sötmandel)
- 1/4 dl vatten tillsammans med sockret.

Lägg allt i grytan och låt koka upp sen stäng av värmen och kasta omkring mandlarna med en gaffel med omsorg lite då och då, när sockret börjar stelna så häll av på bakplåtspapper och separera alla nötter.



Jag smaksatte denna mängd med en halv vaniljstång(skar ut fröna först) sen hällde jag över lite kanel när sockret var på g att stelna så kanelen sätter sig på utsidan av nötterna :)



Lätt smak av vanilj och kanel som kändes mycket juligt och supergott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0