Soignon Chévre från Falbygden - Mild, knappast

Denna ost testade jag för första gången för bara några dagar sedan.



Jag är juvligt förljust i getost och gillar verkligen den starka aromen av getost. Innan denna ost hade jag testat Chévre D'Argental som jag recensserat och tyckte den var väldigt mild och lite för kompakt i konsistensen för min smak.
Denna ost däremot var som himmel och jord mellan de 2.
Vet inte ifall den var på G att bli lite smått övermogen då den var inköpt som kort datum men vad jag minns var det ett par dagar kvar på den innan den åkte in i frysen(All mögelost håller sig hur bra som helst i frysen och det påverkar inte smak eller konsistens någonting vad jag har sett och smakat iaf, låt dem bara tina i kylskåpet cirka 18h eller något.
Kanten på denna ost hade dock sett sina ljusare dagar så den fick man kletigt och försiktigt pilla bort men det skall man nog inte behöva göra ifall den är mindre mogen. Den som lever får se.
Kanten är självklart fullt ätbar men den var liksom som en liten hinna och lite torr så den åkte bort.



Doften från denna ost var inte ens i närheten av hur enormt smakrik den var, det bara exploderade getost i munnen när jag tog första smakbiten. Osten var oerhört krämig samtidigt som den var ganska kompakt utan att vara rinnig.
Skulle nästan säga att den var ganska grynig i konsistensen med. Skulle utan tvekan gå att använda som en färskost att bre på mackan men.



Den var lite väl stark faktiskt, det står skrivet att det är en mild getost men då vill jag inte veta vad en stark pikant getost smakar. Oerhört dominerande smakar och det var nästan ett tvång att använda marmelad för att tona ner den starka getsmaken.
Osten kan även användas utanför ostbrickan såklart ex i matlagning, röror eller liknande. Kan rekommendera att göra en röra på Creme fraisch tillsammans med getost som en kall dressing/röra till kött. Creme fraischen kommer tona ner getsmaken en del och den kommer inte dominera så oerhört så den blockar bort all god smak från kött och tillbehör.

Denna ost är mycket bra, mycket! Men betyg av mig får den 3/5 getter då det är jag som betygsätter efter mitt tycke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0