Chaource - 250g av krämig gudagåva

Denna ost har fått sitt namn av den lilla stad i Frankrike där den började tillverkas sedan 1400-talet. Denna ost tillhör kategorin Triple-Creme där även Brillat Savarin hör hemma dock med dubbla fetthalten då större mängd grädde tillsätts under tillverkningsprocessen.
Första gången jag fick syn på denna ost var den på kortdatumpris på ICA-stormarknad där priset var sänkt med 60% och kostade då 34kr om jag minns rätt.



Denna hade allt jag sökte efter, den blev krämigare och mer smakrik ju längre den fick mogna och med en fetthalt på endast 22% blev jag ännu gladare då jag har svårt för att äta väldigt feta ostar(40%+) i större mängder då det blir lite mastigt.
Jag föredrar alltid krämig/rinniga ostar framför smak och lite mer kompakta och rubusta ostar.
Men denna hade allt, med ett inslag av Championon och en konsistens utav denna värld är det en blandning mellan Camembert och Brie i både smak och textur.
Denna gång kostade den mig 45kr på speciallbeställning och den är värd bra mycket mer enligt mitt tycke då den är så oerhört fantastisk.
Denna ost skall egentligen ätas rakt av som den är men tack vare dess oerhört speciella struktur på insidan är detta svårt. Jag är inget proffs när det gäller att avgöra hur pass mogen den är men det kändes som att denna var väl bra mogen.
Som ni ser är kärnan på osten fortfarande krämig och kompakt medan lagret mellan kanterna och mitten är rinnigt så man får hela kedjan av struktur i en smakbit.
Så fantastiskt.





Denna ost skall gärna förtäras tillsammans med Champagne och Jordgubbar rakt av som den är, men då jag inte dricker alkolhol(endast vid ytterst speciella tillfällen, eller gillar Champagne) så avnjuts denna med Lätta Dinkelkex och Jordgubb och Rabarbermarmelad. Testade även på lite vitt tunnbröd med samma kombo och det fungerade helt ok.
Ser ni osten, köp den! Tveka inte. Om ni inte äter ost lika ofta som jag så kommer denna öppna världen till allt gott som ost har tillfört oss.

Denna ost får 5/5 ostskivor av mig och hade fått mer om man fick gå över poängstapeln.


Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

den ser väldigt god ut :)

2011-08-06 @ 14:37:39
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Erik

Den är sanslöst god. Tveka inte en sekund att införskaffa den om du någongång ser den!

2011-08-06 @ 20:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0