Brunch på Restaurang Kvarnen i Stockholm - Tillfredställelse på alla nivåer

Bland det bästa i livet jag vet är självklart att äta. Men inte bara att äta utan vissa aspekter måste även infinnas för att njutningen skall tas till en nivå bortom denna värld.
Dessa är för mig:
Ett stort utbud av mat, olika maträtter, stationer av mat, varmt/kallt/dessert osv
Äta riktigt länge, gärna uppåt 2-3h
Trevligt sällskap
Mysig miljö utan störande saker(typ barn)
Och självklart när det handlar om att äta såhär länge så ska det vara All you can eat = Buffé
Min första "brunch" upplevelse var faktiskt för cirka 1 år sedan när jag och min mor besökte min bror i Stockholm över en helg då han hade ett erbjudande om att äta Brunch på Mornington Hotel som han bjöd in oss på.
Brunch tänkte jag och började kolla upp vafan det var. Ojoj vad det såg lovande ut och jag såg fram emot detta grymt mycket. Men mer om detta besök i ett senare tillfälle.

Jag var på ett helgbesök i Stockholm i våras och då var min önskan att vi skulle äta brunch vilket min bror gick med på.
Detta inlägg handlar om Restaurang Kvarnen AB i Stockholm som är ett gammalt ölhak kan man säga och startades redan 1908 och är idag ett aktiebolag.
På kvällarna förvandlas restaurangen till en pub och discotek.
Deras meny i både brunch och lunchmeny är väldigt svensk-inspirerad vilket jag verkligen älskar, då Buffé i form av svenska läckerbitar som Sill, lax, röror, bröd, ost osv är mig oerhört nära hjärtat.
Vi kommer in i en skön gammal byggnad och bemöts av en trevlig karl som mer än gärna tar emot våra jackor och en fin fickpeng för detta(obligatoriskt).
Hallen är totalt smockfull av folk och vi får först ett bord precis vid ingången vilket vi snabbt charmerar bort och får ett lite längre in...puh.
Vi börjar hugga in på första stationen av brunchen, det såkallade kalla bordet.
Detta innehåller cirka 5 sorters sill, lax, gubbröra på kavring, olika charkuterier, bröd, smör, röror, sallader och mycket mer.




Min första tallrik(av 9) innehållandes det kalla. Vissa saker går att urskilja andra inte. Men det är ungefär det som ovan nämnt. Deras bröd är även färskt från ett bageri inte långt därifrån, oerhört gott var det.


Efter cirka 2 tallrikar på det kalla var det dags att hugga in på det varma. Här erbjöds det vanliga typiska brunchklassiker som Bacon, scrambled eggs, potatis osv men även svenska delikatesser som Köttbullar i gräddsås, revskavsgryta, Chorizogryta i tomatsås(ej så rolig) rårörda lingon, rödbetor, västenbottenpaj, kycklingklubbor mm.


Inte så supersnygg tallrik men det ger en inblick av ungefär vad som fanns "smakprovstallriken".


Efter ytterligare 1-2 tallrikar till från det varma när man visste vad som verkligen var gott så var det dags att slå käftarna runt det kalla bordet.
Här erbjöds det oerhört mycket godsaker, Äppelpaj med vaniljsås, kladdkakebitar, Kola-toscakakor(helt oseriöst goda), Creme brúle i småglas, en fontän med rinnande vit choklad!!! egengräddade våfflor på världens slöaste våffeljärn, typiskt barnsylt, grädde mm.





Helthetsintrycket av Kvarnen är verkligen superb. Servicen är grym och man kan inte ens gå på toa förrän de snor åt sig tallriken så man måste ta en ny.
Brunchen kostar 235kr exkl kaffe och avhängaren så det brukar sluta på runt 300kr/person och jag måste verkligen säga att det är oerhört mycket värt det(om man äter mina mängder av föda) men det har självklart sina konsekvenser(illamående, yrsel osv :)
Så vill gå på en kvalitétsbrunch i Stockholm så rekommenderar jag verkligen Kvarnen som kör väldigt svenskt och trevligt tema med klass, stil och oerhört fräsha råvaror som snabbt byts ut ifall de är påväg att ta slut.

Slänger in lite småbilder på restrerande tallrikar, bara mobilkamera så inga bra foton.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0