Roquefort - Ostarnas konung bekänner färg

I ostarnas värld så existerar det så otroligt många olika varianter så det finns inte en möjlighet att hålla koll på alla olika sorter, tillverkare, ursprung osv. Men i denna djungel finns en ost som är krönt till Ostarnas konung och heter Roquefort.
Jag tror de flesta känner igen namnet Roquefort då den är i princip den kändaste osten, iaf en bland de kändaste.

Denna ost kom till i Combalou-grottorna i byn Roquefort i södra Frankrike när en fåraherde skulle äta sin smörgås med fårost när han fick syn på sin förälskalse vandra förbi och sprang direkt efter henne. När han sedan kom tillbaka till grottan ett par veckor senare hade hans lunchmacka förvandlats till något helt annat.
Jag antar att han var hyffsat hungrig för han började käka på mackan och fick sådan otrolig smakupplevelse, genom att svamparna som växte i grottan med rätt luftfuktighet hade utvecklat denna underbara ost.

Jag har länge, mycket länge velat smaka denna ost men har varit för snål för att köpa en bit som den är då priset går upp mot 300kr/kg och ännu högre om du skall ha den finare/ekologisk.
Men jag lyckades komma över en kort-datum bit på Stormarknaden i fredags och blev så grymt lycklig. Eftersom min ost-test bara är några från 50st olika egenköpta och smaktestade ostar så passade det bra som en bonus vid 50-sträcket.



Den togs fram en bra 1½h innan den skulle förtäras och redan då var den härligt kletig. Med en fetthalt på cirka 33% är det absolut ingen blyg ost men denna osten är inget man äter i mängder, den ska ätas finförnämt.
Jag är ursprungligen inte så mycket för den relativt starka smaken i blåmögelostar men got damn, denna öppnade verkligen mina sinnen för hur bra en ost verkligen kan smaka.
Den har en väldigt kraftig smak, men smaken är mycket angenäm och inget som överdominerar smakupplevelsen utan man kan låta den smälta runt i munnen i full harmoni.
Självklart testades den som den var till och börja med, men självklart testades kombinationen på Lätta Dinkelkex tillsammans med fikonmarmelad som jag fick inspiration från min stora idol Peter Mårtensson, osthandlare på Möllans Ost i Malmö som även skrivit en bok om ost som jag läser för tillfället.
Kombinationen fungerade ypperligt och jag njöt som ett barn på julafton.

Betyg: Sätts som vanligt utefter kategorin blåmögel och vad jag förväntar mig av denna sort

Smak: 8 då det inte är den starkaste och kraftigaste osten jag smakat
Konsistens: 9 Perfekt krämig och faller inte sönder som andra blåmögel har en tendens till
Overall: 9/10 Franska fåraherdar utan tvekan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0