Lindbergs Skånska Husmorspastej - Krämigt levergräddig men inte riktigt där

Japp! Då jag betade av Pärssons pastej förra helgen vilket är deras enda utgåva förrutom den med gurka inbakat(vilket är ett av djävulens påfund) så drog jag mig vidare i kedjan av leverpastejtillverkare.
Valet denna veckan var lite knivigare och beslöt mig att hålla mig utanför de större producenterna för att kanske hitta lyckan bland de mindre och stoltare kreativiterna.
Lindbergs Skånska Husmorspastej är även detta ett märke som ägs av Atria-Retail som även äger många varumärken likande producenter inom leverpastejbranchen.



Denna leverpastej intresserade mig först och främst av den fantiskt höga halten svinlever(40%!) inget vatten, och med låga 5% griskött. Då måste ju verkligen leversmaken träda fram bra mycket bättre än hos många andra tillverkare(de har dock inte snålat med E-nummer) utan innehåller 3 istället för 2 som många andra gör, men vem bryr sig?
Denna skönheten ligger även lite högre upp i näringskedjan med sina fantastiska 22g fett och 280kcal/100g med en relativt låg halt kolhydrater, sounds like a fair deal.



När jag öppnade den(passa er för de sylvassa plastkanterna, skar mig så in i helv...) så doftar den härligt av lever, bra mycket mer än många andra pastejer, vilket var en bra försttecken. Färgen var även gulligt svinrosa precis som min favoritpastej.
Hur var smaken/konsistensen nu då? I och med första tuggan så var det utan tvekan den mest krämiga leverpastej jag någonsin(medvetande bedömt) satt mina tänder i. Oerhört krämig med en gräddig konsistens.
Däremot smakade den i princip ingenting, vafan tänkte jag men när jag väl hade tuggat en sekund och pastejen började röra sig ner mot min kära halsgrop så trädde smakerna fram mer och mer och leverantydan stack fram riktigt bra. Smaken var väldigt, väldigt len men en bra antydan till lever, ingen rubbust grövre pastej detta inte. Vilket jag tyvärr fann lite trist att man skall behöva gå på de grövre varianterna för att hitta lite käftigare smaksensation.
Overall var den bland de bättre jag testat de senaste veckorna men som sagt, inte riktigt där....

Resultat:
Konsistens: 8/10, grymt härligt krämig men skulle behövt någon form av kontrast(ex bakad topp vilket det inte fanns så mycket utav)
Smak: 6/10 då leversmaken tyvärr inte infann sig direkt utan trädde fram mer mot slutet och i eftersmaken.
Betyg: 7/10 utan större problem, näringsvärdet är högt, men det finns värre varianter, hade den fått sin kontrast och lite rubbustare(men inte starkare) smak hade den fått väldigt nära 9-10.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0