Gorgonzola från Wernersson - Smakrik och krämig men samtidigt lite torr

Det lite svåra med att köpa på sig ost för en lite billigare peng är oftast att man köper en liten snygg bit i förpackning där endast "Gorgonzola" står som namn och sedan leverantören utav denna ost, i detta fall Wernerssons(misstänker att det är deras "Picante".
Så jag tyvärr vet jag inte riktigt exakt vad det är för "typ" av Gorgonzola, självklart inte den äkta men det är något som går att få tag i på de flesta vanliga mataffärerna där den är vacuumförpackad i en snygg liten svart plastbehållare.
Denna ost är mycket vacker och syns verkligen på ostbrickan, men tyvärr hamnar den allt för ofta i maträtter runt om i världen då den tyvärr associeras rätt enkelt till detta, sedan finns det ju andra varianter som Gorgonzola med Mascarpone som jag ej testat än men lär vara så löjligt krämig och god(Blåmögel varvad med Färskost)



Doften av osten hade bara en tydlig blåmögeldoft men väldigt tydlig.
Kniven skar lätt genom osten och den smular inte så värst, kanske en gnutta men inget man störa sig på. Konsistensen var av en skum anledning både krämig och torr på samma gång, vilket förvirrade mig litegranna, antingen ska den vara det ena eller det andra.
Smaken var mycket skarp med en fin sälta som borrade sig genom näsborrarna och man visste att man åt något med en skarp men samtidigt trevlig karaktär.
Men det var något som inte riktigt föll mig i smaken på denna ost då när kvällen vart över så hade jag bara tagit en cirka 3 bitar av den och mycket av osten var orörd, blåmögelostarna räcker oftast länge men denna var enligt mitt tycke ganska orörd av mig, så den gick inte riktigt hem hos mig.
Just denna bit Gorgonzola kommer att i fortsättningen användas i matlagning tills nästa gång jag testar en ny och förhoppningsvis bättre Gorgonzola som gör sig bättre på ostbrickan.

Resultat:
Konsistens: 7½/10 pga jag upplevde den för torr i gommen vilket inte jag gillar men det finns många som uppskattar detta.
Smak: 8/10 skarp och fin smak samt bra sälta.
Betyg: 7/10 Gondoliärer - Som ost i helhet, bedömmer osten inte vad jag tycker om den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0