Brie Président - Det är bättre med monarki

Då vart även denna helg över och som vanligt bestod den av lustfyllda ostar, nya som gamla och en hel del annat skoj.
Min kära bror fyllde 30 för någon månad sedan och efter hans 30-års kalas för släkten så blev det en hel brietårta över som jag glädjeligen tog emot när den gavs bort.



Denna brie har jag självklart ätit många gånger förr men under dem omständigheterna har den antingen varit:
- Kall
- Nyköpt
- Fel tillbehör
- Usel granskningsförmåga
- Med mera.


Så nu äntligen har jag kunnat genomföra ett vettigt test på hur denna osten är som helhet då jag lät den vara tills den nått sitt bäst-före datum så den i alla fall börjar bli lite halvvettig.
Det kändes även lite halvt overkill att servera hela brietårtan då den hade tagit upp hyffsat stor plats på min "fixa-iordning-yta" på min träbricka och så mycket brie konsumerar jag inte på en kväll. Så jag delade den på mitten och självklart missar man och klyver den inte perfekt, men samtidigt som det så märkte jag att dess totalvikt var dryga 460g med papper på vilket ger en totalvikt på kanske 440-450g av 500g... Uselt!



Jag lät osten rumstemperaras som vanligt utan plast odyl på i cirka 2-2½h innan konsumtion och redan där började jag märka dess brister.



I rumstempererad stadie gick den fortfarande att "bolla med" hålla i handen, vrida och vända på utan att den kletade det minsta och den var inte alls så värt krämig tack vare den otroligt stabbiga behandlade ytan på osten.
Många "bättre" brievarianter som inte är fabrikstillverkade är skalet mycket tunt och angenämt och märks inte när man äter osten, men här gjorde den sig utan tvekan tydlig som fan.
Och eftersom jag hade fått osten gratis så kan jag berätta att jag snabbt tog med mig den tillbaka till köket och skalade av det vita skalet så fint det bara gick och vips! så fick osten en helt annan karaktär och den kändes krämigare och lyxigare på samma gång(lite fulare dock).

Président beskriver sin Petit Brie som crémeux et goûteux á point vilket betyder att den skall vara krämig och välsmakande samt att Brie är en förstklassig, halvmjuk, helfet, från ytan och inifrån mognad ost.
Enligt mitt tycke hyffsat bra falsk marknadsföring eftersom:

- Konsistensen var inte alls så superkrämig men den gick faktiskt att "bre" ut på brödet men behöll fortfarande en del gummiaktig karaktär genom hela kvällen.
- Förstklassig? I så fall ur en fabrikstillverkad synpunkt och inte brieostar i allmänhet.
- Smaken var väldigt tam och klen, visst det smakar som en "brie", men långt ifrån hur en riktig brie skall smaka.
- Utseendemässigt så var den ganska stilren...

Betyg:
Konsistens: 5½/10
Smak: 5/10
Overall: 5 av 10 Republikaner eftersom jag fick skära bort skalet för att få en trevlig upplevelse.

Rekommendeation:
Denna ost kostar cirka 70-80kr/kg för en 500g bit och finns mycket ofta som "erbjudande" på stormarknaden, däremot om du skall ha en tårtbit av deras större version som brukar ligga på 3-4kg vilket de riktiga brie-ostarna är så kostar den upp till 150kr/kg vilket är riktigt absurt och jag antar att det inte är någon skillnad på deras stora version vs denna mindre variant då båda är fabrikstillverkade.
Så köp en "Petit" = 500g om du väl ska och låt den vara rumstemp i minst 3-4h innan den ska ätas till festen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0