Picandou - Söt på utsidan, sur på insidan

Sista helgen i Kristianstad innan man drar hemmåt för att fira årets höjdpunkt, mat, familj och vänner samlade under 3 intensiva dagar.
Jag var ute på stan och shoppade runt lite och köpte blaa en härlig 2.5kg kubbe av 25-mån lagrad Cheddar till Mor & Far som de skall dela på, inte alls farligt för dryga 140kr/kg för en så lagrad och smakrik ost.
Men åter till topic, slängde till en ny färskost av Getmjölk som de har fått in under Julen som vore en lite rolig avslutning på det gågna året, eftersom getterna på förpackningen var påtok för gulliga för att inte testas!


Picandou är en "Goat Curd" som de kallar det, en typ lätt färskost från Perigord i Frankrike. Med en prislapp på 30kr för 125g blir det ett kilopris på 240kr/kg vilket betyder enligt mig att det är en bra ost.
1: Den är fransk, 2: Det är en Getost och 3: priset överstiger det normala som är runt 200kr/kg.
Ack så fel jag hade :(


Osten doftar absolut ingenting alls, inte en hint getskit känner jag. Som sagt, det är en färskost så konsistensen är som en färskost, mycket lätt bredbar på smörgåsen.
Vilket jag inte tänkte på när jag inhandlade den var att den har en fetthalt på dryga 12% med en 40% i torrsubstasen, vilket självklart bidrar till en ej speciellt smakrik ost vilket också stämde.
Den smakade inte alls mycket get, ytterst lite med en aning saltad och sur smak som låg fettsprodukter ofta har.
Det var inget bra avslut på detta ost-år, men som tur var hade jag en bit Brie vid sidan av som tillfredställde mig precis som brie alltid gör.

Betyg:
Konsistens: ? färskost, svårt att ge betyg =P
Smak: 2/10
Betyg: 4/10 Gillar du lätt sura färskostar men inte gillar get så köp, annars ge fan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0