Chevrélog från Kolibrie - Billig, men ändå mycket smakfull och krämig

Som den getost junkie jag erkänner mig vara så behöver många olika leverantörer av denna vackra skapelse testas för att veta vilken som är bäst kontra pris.
Det är Wernerssons ost som står för är importföretaget för Kolibrie-ostarna som befinner sig i butikerna runt om i Sverige och mina tidigare erfarenheter från Wernerssons eller Kolibrie har varit väldigt tråkiga.
Men getostar har ungefär 5% säkerhet att misslyckas så det tordes fungera? och det gör det.


Denna rulle känner säkert många igen, de gör även en större variant på dryga 2kg som endast finns i större välsorterade varuhus, jag föredrar utan tvekan den större varianten som är betydligt krämigare och smakrikare än denna mindre variant(men inte den jag recenserar nu.

(Ja jag erkänner, jag köpte den för 50% pga att den var kort datum, därav den halvbruna härliga ytan)

En sådan här rulle på dryga 180g brukar kosta cirka 27kr som ger oss dryga kilopriset på 150kr, fullkomligt normalt när det kommer till getostar.
Osten i sig har som vanligt en fast yta, krämigt innanmäte med en relativt halvfast/grynig kärna som ger oss en trevligt kontrast genom hela osten och den doftar mustigt av härlig getighet.
Den är full av arom och levererar det den ska göra, trots att den inte är handtillverkad i ett trähus i en dal i södra frankrike.
Jag gillar dessa chevrérullar då de är väldigt prisvärda och bara att frysa in om man inte hinner använda dem innan tiden tar ut sin rätt.

Betyg:
Konsistens: 7/10 härlig kontrast
Smak: 6½/10 härlig och tydlig getsmak med en enligt mig lätt sälta
Betyg: 7/10 bra och prisvärd getost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0