Att mala själv kött själv, en guide med tips och trix

Som jag visat förr brukade jag mala egen färs i min hushållsassistent men resultatet varierade alltid pga lite slöa knivar osv. Men för ett litet tag sedan blev jag med köttkvarn då mor min hittade en på loppis och köpte till mig för ynka 39kr!
Äntligen var det dags att testa den så skall beskriva hur man skall gå till väga för att lyckas och inte misslyckas som jag gjorde med mitt första försök!

1: Börja med att ta isär hela kvarnen och rengör den från gammalt tant-lort osv som kan ha uppstått hos förra ägaren.
2: Montera ihop kvarnen och lägg den i frysen minst 30min innan du skall mala, när man ska mala måste allt vara väldigt kallt, annars kommer färsen att bli kladdig och all underbar vätska kommer pressas ur.


3: Ta ur frysen och montera på lämplig plats, de är inte tillverkade för dagens kök så man får komma på egna smarta ideér så man inte förstör sin inredning. Tackar Kristianstadbladet för att ha räddat mitt köksbord.


4: Köttet skall vara tärnat i ungefär lika stora bitar och placeras i frysen cirka 15min innan det är dags för att mala, som sagt allt måste vara nedkylt så det är kompakt och inte pressas sönder totalt. Lägg i kvarnen och börja veva! It WORKS!


5: Mal allt kött! Tips: Använder du endast 1 styckdetalj mal endast 1 gång, jag dubbelmalde vilket resulterade i att köttet helt förlorade sin struktur och det blev i princip en "köttgegga" som gick att forma. Använder du flera olika styckningsdetaljer så blanda färsen och mal 2 ggr, tror det blir bättre då.
Sen använde jag mig utav fransyska som är så lent det bara går att bli vilket egentligen är sämst att mala, men det var extrapris!
Köttgegga


6: Forma burgare och låt stå i kylen en stund, sedan är det bara att göra din burgare.
Då min färs var 1: Söndermald, 2: fetthalt typ 1% 3: Ungnöt(antagligen) klarar inte så hög stekgrad. Så blev mina burgare årets flopp! De blev överkörda, ostrukturerade och trista eftersom man gjorde som man brukar göra. Det handlar mycket om köttets densitet, ålder och struktur när det kommer till stektid. Så håll aldrig samma tid utan känn efter vad som anses bra för att få medium-rare burgare!

Resultatet iaf: Mer estetiskt bra än vad de var, riktigt tråkiga. Men detta var bara en guide :)
Getost - Cheddar med som vanligt rostat bröd, majonäs och rökig karamelliserad lök med svamp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0