Chaumes - En tvättad ost med strålande ytlig karaktär

Vacker som den är på ytan (som många andra Kittostar) smakar den helt ok. Tyvärr är jag verkligen inte fan av kittostar alls om jag får säga det själv. Smaken av stall blir lite för mycket och den oftast gummiaktiga konsistensen ger mig inte den tillfredställelsen jag vill ha när jag äter mögelostar.



Jag har testat ganska många varianter av Kittostar och har fortfarande inte hittat någon som jag verkligen BAM! gillar, genom detta fegar jag alltid ur när jag ser en kittost för halva priset. Oftast är de bra mycket dyrare än vitmögel/blåmögel ostarna och sen kommer de aldrig gå åt. Har fortfarande kvar kittost i frysen sedan mitten på April.
Av många ostälskare lär jag säkert bli sågad då kittostar är väldigt elegant(känns det som iaf) och de dyrkas på bra av dem där ute, men för mig tyvärr, har inte hittat någon som verkligen är förträfflig i konsistens/smak upplevelse.
Skall testa att ha dem som ost på burgaren eller i matlagning då jag tror det kommer ge en helt annan karaktär.
Dessa kittostar eller Chaumes som jag faktiskt gör ett inlägg om passar faktiskt bäst till Havssaltade Kex (trots att de inte ger den rekommendationen på paketet) eller Digestivekex om jag får säga det själv.
De rekommenderar att äta dem på Lätta Dinkelkex men det tycker jag inte passar alls, hela upplevelsen blir enligt mig väldigt torr, då konsistensen på osten inte fungerar så som den borde och med en fetthalt på sjysta 25% borde den vara lite krämigare/gräddigare i konsistensen!
Då det var väldigt längesedan jag åt kittost specifikt för att testa mig fram genom olika kombinationer är det svårt att säga vad för toppings som passar.
Egentligen ska dem ätas som de är.

Denna ost får av mig(Betyget baseras inte på mitt tycke utan som ost i sig)
Konsistens: 6
Smak: 6
Overall: 6 osttuber av 10st

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0