Kvällsbuffé på Pasha Palace - En 2/3 gastronomisk upplevelse

Som jag skrev i mitt förra inlägg så hade jag besök av en polare från de sköna raggartrakterna i Jönköping nu i helgen, så efter vi tränat på eftermiddagen var det dags för kvällens njutelse.
Vi bestämde tidigare under dagen att vi skulle testa på en Turkisk Buffé på Pasha Palace centralt i Kristianstad.
Deras helgbuffé serveras kl 12-22 under lördagen och kostar 119kr(inkl vatten, kaffe, tee) så priset är det absolut inget fel på.

När vi anlände var det ganska folktomt i den halvstora lokalen som tycks rymma kanske 30-40 gäster på sin höjd och den turkiska buffén står fint uppdukad.

På den första delen finner vi bröd, en typisk sallad, Oba ost(en turkisk ost, påminner om feta men lite syrligare) och vattenmelon.


Vi fortsätter runt hörnet där det erbjuds mer kallt som oliver, diverse olika pastaröror, rödkål, svamp(burk), även andra röror som var ytterst svåridentifierbara.


Sedan inleds det varma med tomatsoppa, potatis, fisk under äggbädd och ugnsbakade kycklingdelar samt även små avlånga piroger med svampfyllning och Oba fyllning.


Vi avslutar med pommes, ris, nötköttsgryta med oseriöst mycket svamp(burk) och en pastagratäng.


För att knyta ihop säcken med upplevelsen så säger vi såhär, jag citerar min lärare på högskolan från tidigare i veckan som sa "Gastronomi = Rätt mat, till rätt person vid rätt tillfälle"
Detta var utan tvekan rätt mat, till rätt person men vid helt fel tillfälle, förklaringen ligger såhär.
När en identisk buffé serveras under hela dagen så finns det saker som tar slut snabbare än andra saker och när man är på plats lite senare på kvällen frammåt stängning fylls inte saker på eller byts ut.

Vi kan dra några exempel som:
- Brödet var som att såga i trä(dock var insidan fortfarande lite gosig, men väldigt stabbig).
- Pommesen hade passerat sin livsglädje sedan några timmar tillbaka samt att pirogerna på eftermiddagen var mycket större och trevligare än de små pinnarna de dukade upp på kvällen.
- Maten overall annars var fräsh så ingen skada där men den var väldigt tråkigt kryddad, ingenting som verkligen stack ut lite extra.
- Inga namnskyltar på vad det var för rätter heller så för en annan som åt turkiskt för första gången var lite vilse i skogen.
- Sen hade de även ställt fram 5st kryddburkar utan etikett som man då skulle använda, vilket jag ansåg vara lite löjligt.
- Saltkaret fick jag använda en hel del till det mesta.
- Jag fick stå åtskilliga minuter att leta nötkött i grytan då det var 9/10 svamp och 1/10 kött i den, typiskt grytkött, misstänker att det var nötbog.

Så för att knyta ihop den säcken så rekommenderar jag att äta buffén tidigare på dagen(helst direkt när de öppnar för att få ut så mycket som möjligt ur upplevelsen.
Restaurangen i sig får dock bra betyg av mig, stämningen var lugn och trevlig, personalen var mycket trevlig samt att de även bjussade på Baklava med Vaniljglass for free efter man nästan rullade av stolen.

Maten: 3/5, hade nog fått högre om man varit där tidigare, skall återkomma
Service: 4/5
Overall: 3½/5, rekommenderar gärna att ni kommer hit för en lite nyare matupplevelse för en billig peng, jag skall det iaf.
Rekommendation: Ta en extra liten tallrik för att dumpa alla kycklingdelar o diverse som blir över, även alla kanterna på brödet som är oätbara, såvidare du inte vill spara dem och knocka någon påvägen hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0