Rydbergs Leverkorv - En kryddigare pastej i praktisk kåvformat

Kunde inte riktigt bestämma vad som stod på tur i pastejvärldens väg att bedömma och kritiser denna veckan så nästan en liten avstickare och bestämde mig för att testa på Rydbergs Leverkorv.
Jag köpte den över delikatessdisken i mindre bit då det kändes lite overkill att köpa en hel korv ifall det skulle sluta med att man ratade den, vilket egentligen är fullkomligt omöjligt för min del när det gäller inälvspålägg.



Första doften man fick så doftade den väldigt likt Fläskkorv som man brukar äta med rotmos eller liknande som ofta är kryddat med kryddnejlika och kryddpeppar vilket denna med var, doften gav mig oerhört trevliga återblickar i minnet. Allt från Julen <3 och dess dofter, men självklart också Fläskkorv med rotmos(potatismos i mitt fall) en mörk måndagskväll när min kära mor lagade mat efter jobbet till en otacksam snorunge som jag.

Som vilken annan påläggskorv som helst var den snyggt omlindad av ett skinn som behövdes skära bort för att sedan kunna skära upp denna lilla ljuvliga skapelse i mindre bitar att ha på mackan.
Korven var väldigt kletig och lite svårskuren då konsistensen i princip är som skivbar leverpastej med en touch av krämigheten från en bredbar(sen skar jag den iofs med världens slöaste kniv, så skitsamma).
Man kan tydligt se kryddpepparn ge fina charmerande avtryck i dess fantastiskt svinrosa yta.


Oftast skall man ju äta leverpastej med gurka, men när det gäller runda föremål som toppas med runda föremål gick inte detta ihop så körde den plain med smör på mackan.
Vilket var ett utmärkt val då denna korv är så pass kryddig att det inte alls skulle passa med gurka som ett tillbehör.
Den avger en oerhört trevlig krämighet med en tydlig men samtidigt mycket angenäm och framträdande leversmak. Jämnfört med andra produkter gör den sig oerhört bra med sina 35% svinlever om man jämnför med andra leverprodukter som kan ha högre halt men betydligt otydligare leversmaker.
Gillade denna produkt riktigt bra och kommer att köpa den igen, dock inte över chark då det var typ dubbelt så dyrt.
En annan sak som jag gillar är att den endast innehåller E250 och inga andra E-nummer, vilket gör den ledande i sina 2-3-4 E-nummers rivaler i inälvspåläggsvärlden.

Betyg: 4/5 kunde varit lite mer skärvänlig och möjligtvis snäppet kalorievänligare(om den aspekten nu får ha sin åsikt).

Karlskroniten i mig fick bestämma rubriken, därav Kåv :-]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0