Lunch på Vitaduken i Karlskrona - Fräsht och bra, men räcker tiden?

Denna helgen blev det en liten spontanresa till Karlskrona då det var ett ypperligt tillfälle att åka hem 1 dag för att träffa vänner och familj, samtidigt som man kom bort lite från Kristianstad.
Jag tog tåget tidigt på fredag morgon för att direkt traska bort till mitt kära gym för att hinna med ett träningspass innan jag skulle luncha med min far.
Eftersom han inte besökt Vita Duken i Karlskrona förr så blev han sugen på att luncha där och jag hade inga invändningar då jag ätit deras kvällsbuffé tidigare och vart inte besviken.
Deras koncept gillar jag väldigt mycket och få restauranger använder sig utav det.
De dukar upp en buffé av kallt, varmt och efterätter så man själv får gå och plocka vad man vill ha och självklart får man äta så mycket man vill, lunchen kostar 95kr och det ingår kaffe som man blir serverad, när personalen börjar märka att man närmar sig efterrätterna.


Som vanligt lyckades jag bara komma ihåg att ta bild första vändan så har bara en bild på det kalla bordet men det varma bordet och efterätterna så ser det likadant ut(Ni kan läsa vad som erbjuds på deras Meny-sida på hemsidan).

Overall håller maten jämn standard och man får varken mer eller mindre än vad man betalar för, men skall man gå in på detaljer så finns ju självklart alltid det.
De ska ha creds för att deras räkor är väldigt goda och deras hemslungade majonäs håller bra standard, jämnfört med deras smaklösa kalla Beasås och deras skagen med 5-10% räkor i.
Den kalla kycklingen är kall kyckling och är som vanligt ganska torr, men det är även ett tecken på att de inte arbetar med något fryst skit.

Det varma de erbjöd på lunchen var pastagratäng med lax som knappt ökat kunde se, kyckling i fetaost och grönsaker samt dagens kött och rödvinssås, vilket idag var vitlöksmarinerad skinkstek, som var ganska mild men ändå saftig och trevlig.

Desserterna var ganska basic men relativt bra. Panacottan var mycket smaskig, chokladmoussen gick inte hem hos mig som vanligt, men tycker om inte det så.
Sen bjuder de även på Brie, en blåmögelost och färskost. Tyvärr har de lagt fram skedar för att ta ost med så det ser ut som kom och hjälp mig att dö när folk gräver febrilt i en kall brieost.
Serveras med Apelsin och Jordgubbssylt samt kex.

Jag gillar konceptet väldigt mycket men skulle aldrig gå och äta där ifall jag hade 45min lunch då man inte vill stressa sig igenom att skala räkorna samt skall hinna med 3 olika stationer.
Personalen är mycket trevlig och gör allt för att man skall ha det bra, detta ger dem många +.
Atmosfären är betydligt trevligare på kvällsbuffén men det kändes lugnt och trivsamt på lunchen ändå.
För att luncha i Karlskrona kan jag rekommendera det, men tiden får ej vara knapp!
Betyg: 3½/5 karlskronalunchare då vissa enkla justeringar kan göra hela upplevelesen så mycket bättre! - Rekommenderar ett besök utan tvekan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0