Pizza på den lokala pizzerian - Snuskigt men gott och bra

Efter väldigt långt uppehåll är jag äntligen inflyttad i min nya lya i Kristianstad och kommer nu bombardera ut nya inlägg i bloggen för att ta igen förlorad tid.
Vi drog igång och körde ner till Kristianstad vid 2tiden i onsdags och efter besök i lägenheten och banken vart vi klara att börja hämta möbler mm vid kl 4.
Runt halv 7 tiden var vi klara och det hade gått mycket snabbare än vad vi trott, däremot började både min och farsans mage att kurra självklart när vi slutat lyfta och stressa, ingen av oss hade ätit något specifikt sedan 12 snåret, endast proteinshakes i min mage.

Så vi skulle ta något snabbt att äta innan farsan skulle köra hemmåt igen då vi stannade till i stan för att se om vi hitta något, men mitt lokalsinne visste varken in eller ut så vi beslutade att ta den lokala pizzieran 200m från där jag bor.

Pizzeria Sommarlust som det så vackert heter.


Vi stiger in i bland de minsta pizzerior jag besökt och en relativt ung ensam pizzabagare av typiskt svensk pizzabagar utseende bemöter oss bakom disken.
Inne i pizzerian finns 3 bord och 3 stolar varav 1 bord är avlastningsplats för läsk. Vi beställer varsin Black & White (Oxfilé, Fläskfilé, svamp och lök) farsan kör på original med Bearnesås och jag måste naturligtvis testa kebabsåsen som jag varit utan någon vettig i Borlänge i 2år.
Jag ser att pizzabagaren får en smärre chock när vi säger att vi äter här då jag tror vi är de första sedan de öppnade typ 2005 eller något, har de ens bestick var min tanke....
Killen är som sagt själv och drar igång med våra pizzor och mina krav är inte speciellt höga efter 2år på norra bredgrader där pizzan är .... kass.
Under inväntan av pizzan går jag ut och tar lite frisk luft och inspekterar lite fult hur han fixar iordning våra pizzor och småflinar lite åt hans problem med pizzakryddan då den har torkat ihop och han måste slå som fan på kryddburken för att alla kryddorna ska lossna, man kan undra hur ofta han faktiskt bakar pizzor?

Tillslut får vi bestick som jag antar är uppraggade i någon gammal låda i köket då de inte såg ut att varit använda på mycket länge sedan de senast diskades(om de nu vart det), samt en söt skål där han hällt upp min kebabsås.
Och in kommer pizzorna och min nivå av hunger och förhoppning är rakt emot varandra efter allt man sett och upplevt dessa 10min inne på pizzerian.
Vid första anblick är pizzan exakt som den ska vara från ett sådant här hack, stora och täcker en bra bit utan för tallriken så den ej syns, botten på pizzan är perfekt och kanterna är lagom knapriga, shit killen kan!
Även balansen mellan ost och tomatsås är faktiskt grymt bra, inget är utav överflöd och fungerar.

Min pizza utan bea och kebabsås vid sidan av.


Farsans pizza med beaklickar


För att vara den lokala pizzerian är jag nöjd, priserna är väldigt bra för det man får och killen bakom disken vart mycket trevlig.
Pizzasalladen var god men kunde behövt något mer vinäger om mina smaklökar vart korrekta.
Kebabsåsen, njaaa inte riktigt där än, lite för mycket tomatsmak i den vilket jag inte vill ha i den svaga såsen.
Kommer inom mina framtida år självklart att återkomma till denna lokala diamant men jag kommer utan tvekan inte äta där utan kommer att ta hem pizzan :)
Kvar återstår dock hur kebaben är, men det blir ett senare mysterium.

4/5 lokala pizzadegar får han av mig då jag tror killen arbetar och driver stället själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0