Tulip Leverpastej Grovhackad - Vad är det för smak?

Inte bara nya ostar dukas upp på lördagskvällarna men även leverpastej infinner sig alltid. Och eftersom jag älskar leverpastej oerhört mycket har jag nu tagit upp jakten på den godaste och provar ungefär 1 ny i veckan.
Som ni läst tidigare älskar jag Pastejkökets Light pastej bäst av någon anledning, men den är sanslöst god.

Denna veckan testade jag Tulips grovhackade för att beta av Tulip från listan då jag testade deras baconpastej veckan innan.



Jag kände direkt när jag öppnade förpackningen och aromen stack i min näsborrar att denna var betydligt bättre än föregående prov.
Typisk härlig mörk ton på pastejen och på bilden nedanför kan ni jämnföra färgen med Pastejkökets light som ligger mer åt det gris-rosa hållet, vilket en pastej egentligen inte ska göra(men inte det vi diskuterar nu).



Vid första smaktestet så kände jag direkt att det var något som jag inte snappade upp, den var relativt god, fräsh och trevlig men den innehåller någon form av smak eller avsaknad av smak jag inte riktigt kan bestämma mig vad det är.
Den känns väldigt "konstgjord" ifall ni hänger med i svängarna samt att den innehåller faktikst inte alls lika mycket lever och grisfett som ex: pastejkökets, men det handlar bara om 2-3% skillnad.

På innehållsförteckningen har de bara angivit "kryddor" så kan inte utesluta något eftersom jag inte vet exakt vad de har pimpat den med, men det jag kan säga är att den innehåller mer vatten än vad den innehåller griskött vilket verkligen är en besvikelse, då känns det inte riktigt lika värt pengarna längre.

Stora skillnanden kan vara att den inte heller innehåller mjölk eller någon form av mejeriprodukter... buuuu
Konsistensen var som jag ville ha den iaf, väldigt krämig och enkel att smöra ut på mackan med viss tillfredställelse.
Utan de har istället använt en hel del skojsiga ingredienser som gör den fastare, kan bero på att denna är bakad, vad vet jag?

Betyg:
Smak: 2½-3/5 som sagt ovan
Konsistens: 3½/5 lite krämig och inte så fasligt grynig.
Resultat: 3/5 bakpastejer

Kommentarer
Postat av: Tony

Alltid spännande och inspirerande att läsa nya inlägg, keep it up!

2011-09-22 @ 10:26:10
Postat av: Tommi

Min stora favorit genom alla tider som jag nog delar med majoriteten av våran svenska befolkning är arboga skivbar. Alla deras pastejer har en känsla av äkthet, kärlek och vill verkligen förmedla lycka. prova deras light om du tycker om pastejkökets variant. http://www.arbogapastej.se/#/produkter/sortiment/?product_id=156

2011-09-22 @ 16:37:16
URL: http://www.allkrydda.com
Postat av: Erik

Tack Tony and I will! :)

-------------------------

Jag har läst på mycket och många rekommenderar faktiskt Arbogas pastejer, det som oroar mig är att i den riktiga är mängden lever och griskött mycket låg, dock desto högre i light-varianten samt att de innehåller mjölk, vilket är bra.



Får se vilken variant det blir denna lördagen men det lutar lite åt Rydbergs, då de stoltserar med årets bästa pastej på utsidan av kartongen :)

2011-09-22 @ 21:07:10
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0