Dagens måltid: Kycklingleverpanna med ris, billigt och spännade!

Då de flesta vet om att jag har ett oerhört nästan intill stört intresse för mat och matlagning så har jag även ett stort intresse av att testa nya saker och lära mig äta spännande saker här i världen.
Jag har på senare tid början utforska lite annorlunda och spännande maträtter som man kan tillaga relativt simpelt på en vardag som inte bara är spännande utan även billigt och bra.
Det är knappt jag kan erkänna att det inte finns något jag inte tycker om, ifall jag hittar det vill jag verkligen lära mig att äta det.
Så nu på senaste har inälvsmat blivit ett väldigt populärt ämne i mina tankar och man måste såklart börja lite smått så köper högst 1gång i veckan nu färsk kycklinglever och provar mig fram till bra recept.
Eftersom lever innehåller ruggigt höga mängder av A-vitamin så man bör inte äta lever oftare än 1-2ggr i månaden.

Mitt recept är ganska simpelt och kräver inga som helst utsvängningar.
- Kycklinglever
- Lök
- Vitlök
- Grädde/matlagningsgrädde/mjölk(späd ut beroende på hur fet sås du önskar)
- Svamp
- Oxbuljong
- Salt & Peppar

- Börja med att slipa bort fula senor och sådant kraffs från levern och skär lite anatomiskt korrekt stora bitar.


- Fräs på levern i valfritt matfett i varm panna(släng inte på allt på en gång bara för guds skull, då blir pannan kall)
- Salta & Peppra och låt fin önskad färg



- Tillsätt efter en stund lök, svamp och vitlök
- I med Oxbuljongen när ovanstående har fått gona sig en stund
- Efter en liten stund så släng i din mix av gräddprodukter.



- Servera med ris, funkar även utmärkt med potatis och lingonsylt!
- Kycklinglevern bara smälter i munnen och det är riktigt gott! Desto mer man äter det, desto godare kommer det att bli!



// Erik

Kommentarer
Postat av: linus

Ser schysst ut! prova njure också! njursauté är fint!

2011-09-15 @ 20:59:04
Postat av: linus

la du inte den i mjölk dagen innan?

2011-09-15 @ 21:00:08
Postat av: Erik

Eftersom jag köpte levern påväg hem från gymmet så nej, och mjölk använder man vitt jag vet för att dämpa leversmaken vilket jag absolut inte vill göra.



Många saker kommer testas i framtiden :)

2011-09-15 @ 22:41:00
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/
Postat av: linus

Okey, Nice :-)

2011-09-16 @ 09:50:49
Postat av: Emma Lundström

Ser supergott ut!



Emma på gastro

2011-09-17 @ 00:13:37
Postat av: Erik

Åååh vad söt du är Emma :) Tackar för det!

Inte det lättaste att få lever att se gott ut x)

2011-09-17 @ 08:36:36
URL: http://livetsfrestelser.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0