Ekologisk Getbrie från Naturens Skafferi - Grymt bra och grymt dyr.

Getterna är så underskattade så det nästana är sorgligt, folk måste verkligen lära sig uppskatta dessa små underbara djur mer. Mer getter till Sverige så vi även kan införa getkött i charkdisken på konsum!
Denna ost är ganska ovanlig och finns oftast bara i COOP butikerna som ständigt strävar efter att få in så mycket ekologiskt i sitt sortiment, men de har en hel del från Naturens Skafferi på sina hyllor.
Eftersom den är ekologisk så måste ju självklart priset stiga med minst det dubbla, även ifall produkten inte skulle vara bättre för det. Dock i detta fall var den verkligen det.
Denna getost kostar cirka 340kr/kg = 50kr osten och 1 bit är på 150g, men jag lyckades som vanligt tjinga den för halva priset.
Jag var dock lite kluven när jag såg att den hade tillverkats i Danmark.
Visst Danskarna är grymma på sina hårdostar som Havarti, Svarte Sara och Gamle Ole. Men när det kommer till vita mögelostar skall de hålla sin danska snuskiga händer borta enligt mitt tycke, (mer om detta i ett annat inlägg lite senare.)


Så pass KRAV-godkänd det bara går att bli.


Vid första intrycket ser man verkligen en underbart vacker ost med mycket karaktär. Den luktar mycket lite i rumstemperatur vilket många ostar gör, men den fick självklart stå framme dryga 2½h innan den skulle konsumeras.
Jag testade även att väga osten då jag upptäckt tidigare att vikten är lägre än vad det sägs på förpackningen, denna ost vägde dock 165g! Vilket lycka, 15g mer än utsatt, vilket kap.


Eftersom min ostbricka bestod av 3 andra ostar och denna var utan tvekan den mest förväntansfulla och dyra så valde jag att halvera osten så jag fick en lika stor smaskig bit till nästa gång.
Det är ju självklart alltid lika underbart att få dela dessa ostar på mitten och se hur kärnan ser ut. Detta är efter sina 2½h i rumstemp. (Croppad från större bild, då den andra blev usel. Sorry för bildkvalitén)


Jahapp, hur smakade den nu då?
Ja fy fan vilken god ost. Getsmakerna bara förökade sig i munnen och slutade inte och vilken härlig syra osten hade. Underbart krämig, smakrik i de mest perfekta former man kan tänka sig.
Den är krämig till den grad att den inte rinner ut utan håller sig ihop med hopp om livet vilket gör den så grymt bra.
Att denna ost är pastöriserad är ett faktum men helt klart oförståligt men tanke på den oerhörda smaksenastion den bistod till, till och med skalet på denna ost är perfekt och blir 1 med innanmätet!
Denna rankas faktiskt som en av de bättre ostarna jag ätit genom mina dagar men tyvärr får man ju betala för kvalité, det vet ju de flesta förhoppningsvis om.

Betyg:
Konsistens: 9/10, nästan helt perfekt. Rinner inte iväg men oerhört krämig.
Smak: 8/10 underbar getsmak som kommer fram mycket väl. Bra med syra men den kunde bli snäppet bättre.
Resultat: 8½/10 får den utan tvekan, det som drar ner omdömmet är priset man får betala för en pastöriserad ost, det är KRAV märkningen som höjer det med dryga 100% misstänker jag.
Köp och testa osten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0