Paglietin - En Italiensk blandras brie med mycket djup

I min kära ostbutik finns det alltid massa skoj nytt att testa på med självklart varierade priser.
För tillfället får de veckovis hem trevliga leveranser av Italiensk ost som Parmesan, brie och mycket annat till väldigt förmånliga priser.
Dessa säljs styckvis för ett fast pris trots att de har varierad storlek, så man tjänar på att ögna igenom alla och hitta den största.
Paglietin är en Italiensk brieost som är tillverkad på 80% komjölk, 10% getmjölk och 10% fårmjölk, självklart pastöriserad mjölk.
Dessa säljs för 65kr och vikten varierar men minsta väger strax över 300g, min jag köpte vägde 430g vilket var den största jag hittat så var tvungen att slå till, detta gav mig ett kilopris på dryga 160kr vilket är fullt överkomligt för en kvalitétsost.


Denna ost doftar lätt av mustighet och champion men inget som någon egentligen skulle märka av, väldigt lätt doft. Utseendemässigt är den riktigt häftig och man kan verkligen tyda det vackra handgjorda mästerverket.


Doft eller karaktär förändrades inte påtagligt mellan kyl och rumstemperatur, något mer doft möjligtvis. Var mest imponerad av hur häftig skorpan var, som i sin tur var väldigt mjuk och len. Inget hårt spektakel här inte.


Konsistensen kan jämnföras med en näst intill bredbar brieost av bättre sort, den rann ingenting och var relativt fast, men trycke man ut osten över mackan så gick den att bre ut. Men det var verkligen precis.
Smaken var inte som något annat jag ätit förrut heller, varken geten eller fåret fick kom fram något vidare men det var ju bara 1/10 som var med. Möligtvis att blandingen gjorde så det gav denna djupare och mustigare smak med en liten fruktig eller söt touch av osten.
Svårbeskriven smak men "djupare" eller "murrigare" ploppar upp hela tiden i huvudet när jag försöker komma på det, tolka det som ni vill.
Tyvärr ingen fransk läckerbit vilket resulterade i att mina förväntningar nog var lite för höga.

Resultat:
Konsistens: 7/10 fast men ändå krämig och precis bredbar, passar dock till ostens karaktär och skall inte ändras.
Smak: 7/10 denna "djupare" smak fann sig inte riktigt hemma hos mig, får se vad jag tycker när jag äter upp andra halvan.
Betyg: 7/10 Italienska blandras-djur med 4 klövar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0