Gres Champenois - Syrlig, hård och krämig


Förra "Triple-creme" osten jag testade på var Delice Des Cremier där själva upplevelsen nästan fick mig att tappa hakan.
Så nu finns det inga hållhakar när det gäller kvalitétsost så denna veckan traskade jag stolt in i min härliga favoritbutik och hoppades på att min efterlängtade Getost inte var restad, vilket den självklart fortfarande var.
Så det fick bli att testa en ny "Triple-creme" även denna vecka.
Gres Champenois är mycket lik Delice Des Cremier då båda är av samma sorts ost (en brieost fast med berikad med grädde).
Dock är denna berikad med majoriteten creme fraisch som ger en helt annan konsistens, smak och upplevelse.
Denna ost kostar 330kr/kg - 50kr för 150g vilket är snäppet dyrare men det är antagligen för att själva osten är lite mindre än vad den andra är.


Även denna ost kommer snyggt levererad i en liten trälåda som i sin tur dottar oerhört mycket gräs och natur, vilket ger en härlig känsla av kvalité.
Osten toppas med ett löv som egentligen ska vara ett äkta för att man skall se hur pass ung/gammal osten är, desto mörkare lövet är desto mognare är  osten, dock så är dessa importerade ostar bara försedda med ett fejklöv ;<.


Även denna kommer med en fin pappersförslutning.


Denna ost har även samma skorpa som Delice Des Cremier som verkligen ser totalt konstgjord ut och fingrar man på den lämnar man verkligen avtryck på osten, riktigt mjuk, luftig och härlig skorpa.
Själva osten doftar i princip ingenting, bara en gnutta mjölkig doft tonar fram från denna lilla skönhet.


Denna ost var cirka 2veckor från sitt bäst-före så den var varken ung eller gammal, hade jag fått bestämma skulle jag nog vilja att den fick ligga en vecka till i kylen då kärnan inte riktigt hade nått sin fulla potential enligt mitt krämiga tycke.
Hade den fått lite mer tid så hade det vita inre som ni ser befunnit sig hela vägen ut till skorpan där den nu istället var snäppet fastare.
Konsistensen på denna ost var mycket angenämt och man kan jämnföra det med smör och glass i en härlig kombination som bara smälter bort på tungan.
Smaken var härligt mjölkig, svampig med en ganska tydlig syrlig efterton med tanke på att den är berikad med creme fraisch.
En mycket trevlig liten som jag tyvärr hade större förhoppningar på än vad som levererades.

Resultat:
Konsistens: 8/10 skorpan var lite för hård för mitt tycke och passade inte ihop med ostens krämiga center.
Smak: 7/10 lite feg smak, trodde den skulle vara mjölkigare och friskare än vad den var.
Betyg: 7/10 då den var dyrare än Delice Des Cremier men snäppet sämre på alla fronter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0