Ekologisk Camembert från Naturens Skafferi - Datumet eller ostens fel?

Jag var lite osäker på om jag verkligen skulle kunna bedömma och recensera denna osten på ett helt korrekt sätt då jag faktiskt är lite kluven.
Mitt förra test från Naturens Skafferi vart deras Getbrie som fick ett riktigt bra omdöme från min sida och jag tänkte att ifall de kan prestera så bra så borde väl deras Camembert också vara relativt bra iaf(mycket känslig ost detta).
Av en ren slump faktiskt hittade jag ett exemplar av denna ost som redan hade gått förbi sitt bäst-före med 1 dag och jag lyckades övertyga personalen att faktiskt sälja mig osten då de egentligen är förbjudna enligt lag att sälja produkter vars bäst-före datum är passerat, därav nämner jag inga butiksnamn.
Jag beslutade mig även för att inte frysa in den utan lät den vara i 3 dagar till eftersom ostar blir fan i mig inte kassa trots de har ett par dagar/veckor bakom sig, sålänge de inte doftar fränt/ammoniak vilket denna inte gjorde.
Åter till produkten:


Så vackert prydd den är med den ekologiska stämpeln stiger självklart priset med iaf 50-100% och denna kostar 38.90kr för 150g vilket ger ett pris på 260kr/kg, yepp ganska dyrt för en "falsk" camembert.


Men den har samma fina karaktärsdrag som en vettig camembert i urålder har med ett hårt skal och brunaktigt yttre. En vacker ost helt enkelt, vilket är mycket viktigt när det kommer till vettiga ostar.


Förvånandsvärt doftade den knappt någonting, även i rumstemperatur vilket vissa camemberts brukar gasa halvt sönder köket efter 1-2h i rumstemp, både bra och positivt.
Däremot när man skar upp själva skapelsen så kom dofterna fram ganska bra men jag tyckte verkligen inte den doftade fränt eller dåligt.
Konsistensen vart mycket bra, mycket lik konsistensen på deras Getbrie men snäppet kladdigare men den rann inte alls iväg vilket uppskattas!
Sen vart det då smaken, jag kan ju inte garantera att denna äldre ost gjorde sitt bästa ifrån sig och jag skulle nog vilja testa att äta denna ost när den är snäppet yngre och inte fullt så mogen.
Smaken var ganska stark men bra smak, tyvärr hade den liiite av den där lustigt äckligt bittra eftersmaken som Höng Camemberts endast smakade, den gick utan tvekan att äta men man satt och tänkte på den där specifika smaken hela tiden vilket förstörde upplevelsen lite.
Får göra en återtest någon annan gång i livet.

Resultat:
Konsistens: 9/10 mycket bra
Smak: 6½/10 för just denna, men inget giltigt betyg!
Resultat: 7½/10 ekologiska falska franska ostar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0