Crottin De Chavignol - AOC - En ny dimension av ost

Att få tag i ursprungskyddade ostar är för mig mycket uppskattat och det är verkligen de ostarna som sticker ut mest ur mängden. De har trots allt blivit ursprungsskyddade av en specifik anledning och har alltid mycket historia bakom sig. Oftast är dessa ostarna betydligt dyrare än enklare exklusivare ostar, men denna gång har jag nog tagit vatten över huvudet.

Crottin De Chavignol är i princip den mest omtalade och kända franska getosten som finns som självklart är gjord på 100% opastöriserad getmjölk.
Denna ost har till och med 12 olika mognadsstadier i vilken den kan förtäras. Från lite stor runt 120-140g med en mild smak och mjukt center till sin max mognadsstadie då den endast väger 40g, med utvecklat blåmögel på ytan som då är oätbart och dess inre är så kompakt och fyllt av smaker.
Men vanligast säljs de i dessa 60g bollar vilket är ungefär 4e mognadsstadiet strax innan mögel på utsidan har börjat utvecklats.
Crottin betyder även hästspillning då den påminner rätt mycket utseendemässigt om det.


Denna ost får endast tillverkas i  Lorie Valley och kommer från byn med samma namn "Chavignol" och har cirka 200 invånare. Man kan redan här förstå att genom dess oerhört fåniga lilla storlek och dess urpsrung så kommer osten inte att vara gratis, nejdu...
För ynka 60g ost betalade jag 35kr och genom lite vettig mattematik blir det ett slutpris på 583kr/kg...
Utan tvekan den dyraste osten jag någonsin köpt och antagligen någonsin kommer köpa, alltså är detta en ost för de mest inbitna ostnjutarna som klarar av att väga in alla faktorer och smaker osten har att erbjuda... jag var ej redo.


Utseendemässigt är osten hur ball som helst, ser lite ut som något från en annan planet. Men detta är trots allt ett mästerligt hantverk där priset berättar att det antagligen ska vara gjort på kärlek också, samt att getterna har det löjligt bra på denna gård.


Även i kylskåpstemperatur stinker osten av get något oerhört, detta är en tungviktare bland getostar och kommer inte hålla borta smakerna.
Snål eller sparsam som jag är delade jag faktiskt på osten för att spara hälften (30g....) till nästa vecka just för att den var så sjukt dyr.


Men detta gav mig även tillfället att ta ett fint fotografi på kärnan, väldigt vacker.
Konsistensen på osten höll ihop mycket bra och den smulade faktiskt ingenting som jag trodde den skulle göra, sedan är skorpan ganska hård och gör sig till ett bra handtag när du skivar osten, vilket går mycket enkelt.
Kärnan doftar ännu mer get än dess yttre.
Smaken på denna getost går inte att jämnföra med någon annan getost jag någonsin smakat på. Smaken är helt unik och men den bakgrund av getostar man har börjar man fundera ifall man verkligen smakat på äkta getost tidigare? I ärlighetens namn så måste jag tyvärr erkänna att jag inte uppskattar denna getsmak, även ifall den måste vara mycket mer äkta än allt annat jag tidigare ätit.
Smaken är väldigt direkt men absolut inget som krossar dig, även den syra man är van vid när det kommer till getostar tycker jag inte träder fram alls så som den borde. Den finns där utan tvekan man inget wow...
Även en hint av sötighet fanns också i osten, lite fruktig skulle jag nog beskriva den.
Även konsistensen på osten förvånar mig, inget jag tidigare upplevt och jag blev riktigt kluven på hur man skulle beskriva den, men jag kom fram till att bäst beskriven fick det bli sträv...

Jag misstänker att jag har kastat mig in i ett djupt träsk av ostar på elitenivå jag inte var redo för.


Betyg: Dagens betyg sätts utefter denna ost preferenser, för svår för mig.
Konsistens: 7/10 Hård skorpa, svårbeskrivet inre
Smak: 7/10 Svårbeskriven getsmak, något fruktig och väldigt lätt syra.
Resultat: 7/10 kan tyvärr inte ge den högre då jag inte förstod osten, men något måste jag sätta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0