Kelda Exotic Sauces - Thai Green Curry - Precis som jag anade

Jag fick i förra veckan reda på att jag hade blivit utvald som testperson hos Smartson för att testa Keldas Exotic Sauces. Yippi! Första gången man lyckas gå vidare i något sådant och verkade vara en kul produkt att testa, då det fanns 3 varianter.
Jag valde Thai Green Curry just för att den var 1 av de starkare samt att det var den mest högst fett% och alla vet att fett är gott.

Mitt första intryck av såsen var som jag uttryckte mig i mitt förra inlägg att den skulle smaka Thailändskt, vara kryddig och gräddig på samma gång då det är det beskrivningen berättar.

Jag hällde först upp 250g av Keldasåsen i en skål för att kolla färg, textur och smak i kall form.
Då var den krämig och härligt tjock, däremot doftade den i princip bara Ingerfära och smakade även bara därefter med ett litet sting.
Själva färgen på såsen var inte direkt lockande med sin svaga gröna kulör med en touch beige.

Då hela förpackningen var ämnad åt 400g kyckling/biff och grönsaker så kändes det ändå som för mycket. Då jag skulle äta själv så beslöt jag mig för att använda mig endast av:
- 250g kelda till:

- 430g kyckling
- 150g gröna bönor
- 50g lök + skivade champ
- Serverades med jasminris.

När jag hällde över såsen i kastrullen förvandlades den precis som jag misstänkte till en mer rinnande sörja och förlorade totalt sin trevliga fasta och krämiga form.
Jag lät den puttra i 2-3 min som angivet på förpackningen då man bör följa deras rekommendationer för att få ut det företaget vill att produkten skall smaka.
Trots att jag använde mig utav endast 250g sås så överrumplades jag av mängden sås det blev och insåg ganska snabbt att mitt val av tallrik var ytterst fel.
(Såg förskräckligt ut men det påminner om småfåglar som simmar i en grön sörja runt ett litet risberg)

Så vad blev nu resultatet då?:
Smak: Som varm framträdde smakerna lite mer men jag hittade bara 1 smak i det stora hela, tyckte i princip det smakade Ingerfära med ett ganska ok sting. Trodde den skulle vara bra mycket starkare än vad den egentligen var och blev faktiskt lite besviken. Tyvärr kände jag inte mig speciellt mer exotisk än vanligt.
Konsistens: Den blev som sagt vattning vilket jag misstänkte, så att beskriva denna sås som gräddig är lite av en marknadsföringsbluff

Det som den är ganska bra på är att den räcker långt mycket mer än vad som är angivet, skulle nog sätta 600kött med grönsaker för 4dl sås istället.


Betyg: 1½/5 får den tyvärr endast, kommer inte att köpa denna produkt i framtiden då smakerna var på tok för enformiga och hettan var en besvikelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0